Vijf voorbeelden van toffe Instagram Highlights [gifjes]

  • 5 min. leestijd
  • 28 mei 2018

Sinds 2017 is het mogelijk om je Instagram Stories langer dan 24 uur zichtbaar te houden op je profiel. De verhalen die je geplaatst hebt, kun je voor altijd vastpinnen door er ‘Instagram Highlights’ van te maken. Met deze functie kun je van meerdere stories één verhaal maken. Dit verhaal zien je volgers wanneer ze jouw profiel bezoeken. In deze blog leggen we uit hoe je dit doet en geven we vijf voorbeelden van hoe je Instagram Highlights als marketeer toepast in jouw socialmediastrategie!

Highlights maken

Instagram Highlights is een interessante toevoeging aan je Instagram-profiel. Hieronder delen we 5 stappen om er zelf mee aan de slag te gaan!

1. Zorg ervoor dat jouw geplaatste stories worden opgeslagen in het archief. Dit doe je door naar je verhalenarchief te gaan (het klok-icoontje op je profiel), op de drie puntjes te klikken, te klikken op ‘Instellingen’ en de schakelaar van ‘Opslaan in archief’ aan te zetten.

2. Ga terug naar je profielpagina en klik op ‘Nieuw’ of druk vanuit een story in je archief op ‘Uitlichten’.

3. Als je vanuit je profielpagina een highlight aanmaakt, kun je meerdere stories uit je archief toevoegen aan je nieuwe hoogtepunt. Wanneer je vanuit je archief een verhaal wilt uitlichten, kun je hem toevoegen aan een nieuwe of een bestaande highlight (mocht je die al hebben).

4. Maak je een nieuwe highlight aan, bedenk dan een korte titel. Wanneer je meerdere stories hebt toegevoegd aan de highlight, kun je eventueel een andere omslag kiezen. Deze cover wordt direct getoond op je profiel.

5. Wanneer je op ‘Klaar’ drukt, wordt de nieuwe highlight op je profiel geplaatst.

Vijf voorbeelden van goede Instagram Highlights

#1 Rens Kroes: presenteer je merk met covers

Instagram Highlights Rens Kroes

Je ziet het steeds meer: mooi vormgegeven covers in de highlights. Schrijfster Rens Kroes heeft dit ook gedaan. Als je op één van haar highlights klikt, zie je alle stories over een bepaald onderwerp bij elkaar verzameld. Benieuwd hoe je deze covers aanmaakt? Lees het hieronder!

1. Start door een afbeelding te maken die je uiteindelijk in je Instagram Highlight plaatst. Deze afbeelding moet 1080px breed en 1920px hoog zijn.

2. In het midden van de afbeelding maak je het icoontje dat uiteindelijk zichtbaar is op je Instagram-profiel. Dit icoontje wordt weergegeven als een cirkel en mag maximaal een diameter van 1080px hebben. Plaats het icoontje in het midden van je afbeelding.

3. Zorg dat de afbeelding op je telefoon staat.

4. Om de afbeelding te kunnen selecteren als cover voor je highlight, moet je hem eerst plaatsen als story. Omdat deze losse afbeeldingen misschien raar overkomen bij je volgers, kun je eventueel eerst nog een afbeelding in je verhaal plaatsen waarin je dit uitlegt. Let op: in je highlights worden je stories op chronologische volgorde geplaatst. Wil je dat de cover straks het eerste verhaal is? Plaats hem dan in je stories ook als eerste.

Mocht je absoluut geen losse afbeelding in je story willen plaatsen, dan kun je ervoor kiezen om met een videobewerkingsprogramma de afbeelding als eerste seconde te plakken voor een aansluitende video. Deze afbeelding kun je dan alsnog selecteren als cover en deze komt dan uiteindelijk met de video als eerste story in je highlight.

5. Om de coverafbeelding in een nieuwe highlight te krijgen, moet je een nieuw hoogtepunt aanmaken. Doe dit zoals hierboven is uitgelegd. Wil je daarentegen je cover toevoegen aan een bestaand hoogtepunt? Voeg dan een nieuwe story toe aan je highlight door op de drie puntjes in de highlight te tikken en te gaan naar ‘Hoogtepunt bewerken’. Klik vervolgens op ‘Archief’ en selecteer de coverafbeelding die je al eens in je story hebt geplaatst.

6. Nadat je de coverafbeelding aan je highlight hebt toegevoegd, moet je alleen nog de omslag bewerken. Tik op ‘Omslag bewerken’ en selecteer je coverafbeelding. Pas eventueel het formaat van de cirkel aan en tik op ‘Klaar’. Je highlight is nu voorzien van je eigen icoontje!

#2 Julian Jordan: zet Highlights in voor websitetraffic

Instagram Highlights Julian Jordan

Net als Rens Kroes gebruikt dj Julian Jordan icoontjes in zijn eigen stijl. Daarentegen zijn de highlights van deze dj geen verzameling van allerlei stories. Julian Jordan gebruikt zijn highlights juist voor meer websitetraffic. Wanneer een fan namelijk het Instagram-profiel van deze dj bezoekt, ziet hij bijvoorbeeld direct het hoogtepunt met ‘Merch’. Wanneer de fan hierop tikt, kan hij naar boven swipen om naar de online shop te gaan.

Helaas is het nog niet voor iedereen mogelijk om een link toe te voegen aan je verhaal. Op de website van Instagram is te lezen dat op dit moment alleen geverifieerde accounts links kunnen toevoegen.

#3 433: ga voor persoonlijke highlights

Instagram Highlights 433

433 is een kanaal voor voetballers, door voetballers. Dit zie je goed terug in de highlights van dit profiel. Deze zijn onder andere gevuld met takeovers uitgevoerd door de voetballer op de cover. Deze sporters willen hun fans graag een kijkje achter de schermen geven door de lens van 433. Fans hebben met de hoogtepunten van 433 altijd toegang tot persoonlijke, exclusieve content van grote voetbalspelers.

#4 HEMA: maak gebruik van je publiek

Instagram Highlights HEMA

HEMA maakt gebruik van zijn publiek door user generated content (UGC) toe te voegen aan zijn highlights. UGC is het materiaal dat is gemaakt en geüpload door de doelgroep zelf. Instagram-gebruikers kunnen in deze highlight belanden door foto’s te plaatsen met de hashtag #HEMA.

Het voordeel van UGC is dat het de geloofwaardigheid van je bedrijf vergroot. Content gemaakt door klanten is namelijk veel geloofwaardiger dan wanneer de organisatie zelf vertelt dat een product goed is. Daarnaast versterkt dit soort content de band met je doelgroep. Klanten krijgen namelijk het gevoel dat ze iets bijdragen. Als derde reden toonden twee professors van de Universiteit van Amsterdam in hun onderzoek (pdf) aan dat UGC zorgt voor nieuwe informatie voor andere consumenten. Wanneer een klant van HEMA namelijk een product koopt bij deze keten en hier een foto van maakt voor Instagram, met als hoop in de Instagram Story van HEMA te belanden, zien de volgers van deze klant de afbeelding van dit item ook weer op hun timeline voorbijkomen.

#5 Heineken: laat je creativiteit los op je highlights

Instagram Highlights Heineken

Echt goede highlights zijn creatief. De highlight van Heineken waarbij je een biertje kunt tappen door te tikken is hier een goed voorbeeld van. Volgens het boek Content! van Antal de Waij kent creativiteit grofweg drie niveaus. Neem dit mee bij het creëren van creatieve highlights:

1. Ontdekking: gaat om het krijgen van een idee. Een brainstormsessie met collega’s kan originele ideeën opleveren.
2. Uitvinding: het tweede niveau van creativiteit. Hier borduur je voort op eedere ontdekkingen of creaties.
3. Creatie: het hoogste niveau van creativiteit. Hier wordt nagedacht over het omzetten van een origineel idee in gewenst gedrag. Welke elementen moet de content bevatten om het gewenste resultaat te realiseren?

Vijf ingrediënten in je socialmediastrategie

Covers, links, personalisatie, user generated content en creativiteit; vijf ingrediënten om je Instagram Highlights succesvol te maken. Natuurlijk heeft niet iedere doelgroep dezelfde smaak, daarom is het belangrijk om je eerst goed in haar te verdiepen. Wie is je doelgroep? Is zij bijvoorbeeld net als de klanten van HEMA op zoek naar een manier om zich betrokken te voelen bij je merk? Wij kunnen je helpen bij het uitvoeren van zo’n onderzoek en het opstellen van een effectieve socialmediastrategie waarbij de doelgroep centraal staat.

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact