Instagram test nieuwe functies: dit is wat je moet weten
- 3 min. leestijd
- 25 oktober 2018
Instagram heeft nog niet alles definitief bevestigd, maar het lijkt erop dat het immens populaire socialmediaplatform binnenkort verschillende, nieuwe functies gaat uitrollen. Ben je benieuwd welke features je zéker in de gaten moet houden? Wij praten je bij in deze blog.
1. Geofencing: kies een locatie waar je post wordt getoond
Socialmediamanagers, opgelet! Het was al mogelijk om advertenties op een specifieke locatie te targeten, maar nu wordt het ook mogelijk om reguliere posts in een door jou bepaald gebied te tonen. Zowel berichten in de tijdelijke stories als in het nieuwsoverzicht kun je binnenkort op locatie targeten. Dit biedt bedrijven, die bijvoorbeeld in het buitenland opereren, nieuwe mogelijkheden om visuele content sneller en makkelijker op de juiste locatie te tonen.
Ondanks dat deze functie nog niet definitief is bevestigd, hebben meerdere trendwatchers ontdekt dat geofencing onder een klein percentage van de Instagramgebruikers al uitvoerig wordt getest. Een ontwikkeling om in de gaten te houden!
2. Eindelijk overzicht dankzij de Hashtag Selector
Marketeers doen er alles aan om op te vallen op Instagram. Het populaire platform draait immers om ‘zien en gezien’ worden. Maar hoe valt juist jouw post op tussen die duizenden andere berichten? Een van de mogelijkheden om een groter organisch bereik te genereren, is door #hashtags te gebruiken. Door hashtags te gebruiken worden jouw berichten namelijk sneller gevonden. Het nadeel van al die hashtags is dat de captions (beschrijvingen) van je posts erg onoverzichtelijk worden. Hierdoor zien jouw volgers door de bomen het bos niet meer en missen zij de belangrijke content. Dit gaat ten koste van de boodschap die overgebracht moet worden en dat is zonde.
De Hashtag Selector biedt een oplossing. Deze potentiële, nieuwe functie zorgt ervoor dat hashtags voortaan in een aparte sectie staan, in plaats van dat de caption wordt ‘vervuild’. Je hoeft niet meer bang te zijn voor rommelige posts en kunt dus meerdere hashtags toevoegen. Of Instagram deze nieuwe functie ook echt gaat doorvoeren, is nog niet zeker. Tot die tijd is ons advies om het rustig aan te doen met het gebruik van hashtags. Dit houdt jouw posts namelijk overzichtelijk en aantrekkelijk voor de lezer.
3. Word nog creatiever in jouw Instagram Stories
Na de poll- en question-functie in Instagram Stories, lijkt ook de komst van de quiz-functie snel zijn intrede te gaan doen. Voor marketeers lijkt de quiz-functie een extra mogelijkheid om de interactie met de doelgroep te bevorderen. Daarnaast wordt het ook mogelijk om meer inzicht te krijgen in de product- of dienstkennis van de doelgroep. Stel bijvoorbeeld een gerichte vraag over het product of de dienst die je aanbiedt en laat het publiek antwoord geven. Nadat volgers hun antwoord hebben gegeven, kunnen zij in één oogopslag zien of dit het juiste is. Leuk voor jouw volgers, maar ook leuk voor jou. Binnen no-time ben je in het bezit van waardevolle klantinformatie.
Een nieuwe functie die wel al is ingevoerd, is het delen van Stories. Wanneer iemand jouw gebruikersnaam heeft vermeld in een Story, kan jij deze Story bewerken en delen met je eigen volgers. Het is mogelijk om zelf stickers, zoals GIF’s, Emoji’s of een locatieweergave, toe te voegen aan de gedeelde Story. Deze functie geeft marketeers een extra mogelijkheid om in te spelen op user generated content (UGC). UGC komt vaak over als geloofwaardige content die de aankoopintentie bevordert. Denk bijvoorbeeld aan reviews die je leest voordat je een product koopt. Deze reviews spelen een rol bij het wel of niet afronden van het aankoopproces.
Speltip #78: maak van je beste Instagram Stories een Instagram Highlight!
4. Videotagging
Fototags bestaan al een tijdje, maar nu is het ook mogelijk om personen of bedrijfspagina’s in video’s te taggen. Stel: bedrijf X en bedrijf Y maken samen een Instagramvideo en plaatsen deze op de pagina van bedrijf X. Voorheen moest de kijker de Instagrampagina van bedrijf Y dan zelf opzoeken om het profiel te bekijken. Dit hoeft nu niet meer. Dankzij videotagging kan bedrijf X nu bedrijf Y in de video taggen, zodat kijkers gelijk het Instagramprofiel kunnen bekijken. Videotagging kan voor marketeers resulteren in meer traffic naar de bedrijfspagina. Zorg ervoor dat jouw Instagrampagina is geoptimaliseerd, zodat men in één oogopslag meer informatie kan krijgen over jouw organisatie. Tip: plaats een link naar de website in je biografie om meer traffic te genereren.
Hoewel sommige functies nog niet definitief zijn bevestigd, is één ding zeker: Instagram blijft niet stilzitten. De nieuwe functies bieden mogelijkheden om de doelgroep op een unieke manier te benaderen, aan je te binden en hen van de juiste informatie te voorzien.
einde