20 jan Snapchat vs. Instagram; waarop moet de marketeer zich richten?

Snapchat en Instagram zijn de snelst groeiende sociale netwerken van dit moment. De kanalen zijn zeer visueel ingesteld en trekken een jonger publiek aan dan bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Snapchat introduceerde in 2013 Stories; een functie waarmee geplaatste foto’s en video’s na 24 uur verdwijnen. Instagram deed dit pas in 2016. Doordat deze ‘Stories’ maar kort zichtbaar zijn, krijgen gebruikers de kans om vluchtige content te creëren. Het voordeel hiervan is dat zij een minder grote drempel voelen om content te uploaden en dat ze regelmatig het netwerk moeten checken om niets te missen. Maar wat zijn de voordelen per kanaal? En op welk kanaal moet jij je als marketeer focussen?

Wie bevindt zich waar?

Even de feiten op een rij: Snapchat en Instagram hebben allebei jonge gebruikers (die van Snapchat zijn zelfs nog iets jonger dan die van Instagram.) Het grootste deel van de gebruikers is tussen de 15 en 19 jaar oud. Verder heeft Instagram (3,2 miljoen) veel meer gebruikers dan Snapchat (1,9 miljoen). Het percentage van het dagelijks gebruik ligt bij Snapchat iets hoger (50%) dan bij Instagram (47%). Ook is de toename van het dagelijks gebruik in 2017 ten opzichte van 2016 van Snapchat hoger.

Wat zijn de verschillen tussen de Stories van Snapchat en Instagram?

Stories is een functie waarvan wordt gezegd dat deze schaamteloos is gestolen van Snapchat, wat eigenlijk ook het geval is. Dit is overigens niet de enige functie die Instagram heeft ‘geïnspireerd’. Waar het tot voorkort alleen op Snapchat mogelijk was om verdwijnende foto’s en video’s naar volgers te sturen, kan dit nu ook op Instagram. Zo groeit Instagram steeds meer naar Snapchat toe. Wel zijn er kleine verschillen in de functies die beide netwerken aanbieden. Zo hebben gebruikers van Snapchat veel meer mogelijkheden om de foto of video te bewerken met bijvoorbeeld stemvervormers en augmented reality-filters en geo-filters. Toch biedt de ‘rip-off’ van Instagram bepaalde voordelen voor marketeers ten opzichte van Snapchat.

Waar liggen de kansen voor de marketeer?

Een groot voordeel van Instagram is dat je de naam van een persoon/bedrijf kunt intypen, waarna je een aantal suggesties krijgt. Bij Snapchat is dit niet mogelijk; hier moet je de letterlijke gebruikersnaam intypen. De organisatie zal dus via andere (social media) kanalen de gebruikersnaam moeten communiceren. Het toevoegen van nieuwe personen of bedrijven kan op verschillende manieren; bijvoorbeeld door de ‘Snapcode’ van iemand te fotograferen of door op mensen in de buurt te zoeken. Echter, een open zoekfunctie zou voor bedrijven handiger zijn. Een ander voordeel van Instagram ten opzichte van Snapchat is de mogelijkheid tot het toevoegen van links. Hierdoor is het voor bedrijven makkelijker om de gebruiker naar een bepaalde pagina te leiden.

Is Instagram dan in elk opzicht een beter marketinginstrument dan Snapchat?

Nee. Zoals eerder verteld, heeft Instagram wat betreft organisch bereik voor bedrijven een streepje voor. Wat betreft betaald adverteren is Snapchat in veel opzichten interessanter dan Instagram. Zo is het mogelijk om gratis een community geofilter in te stellen. Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn voor city-marketeers of marketeers van een hogeschool/universiteit. Gebruikers laten graag zien waar ze zich bevinden en maken dan ook veelvuldig gebruik van deze filters. Voor bedrijven die bijvoorbeeld hun eigen logo willen gebruiken als geofilter is het in sommige landen al mogelijk om een on-demand geofilter ter goedkeuring in te sturen. Dit kost wel geld; het bedrag is afhankelijk van de tijd dat de advertentie zichtbaar is en de grootte van het gebied waarin het beschikbaar is.

Augmented reality als extra dimensie voor advertising

Een andere vorm van adverteren op Snapchat is door middel van sponsored lenses. Door de augmented reality (AR) techniek van Snapchat is het mogelijk voor gebruikers om actief aan de slag te gaan met deze advertenties. In Nederland heeft Unilever voor het eerst gebruikgemaakt van deze techniek. Voor Magnum Double konden gebruikers hun gezicht voor de helft veranderen in die van een wild dier. Hierdoor speelden de gebruikers met het merk, waarna ze het doorstuurden naar hun contacten. In andere landen is er al meer mogelijk op het gebied van Snapchat-advertising, dus in Nederland zullen er in de toekomst ook meer mogelijkheden tot adverteren komen.

Magnum

Appels met peren vergelijken?

Ondanks de gelijkenissen in de features van de verschillende social media, is de insteek van alles eromheen verschillend. Instagram is een open sociaal netwerk, waar Snapchat eerder gesloten is. Met Instagram is het hierdoor gemakkelijker om een breder publiek te bereiken en is daardoor, organisch gezien, aantrekkelijker voor marketeers. Wat betreft de funfactor is Snapchat nog wel de baas. Door AR die wordt gebruikt, blijft de app verrassen. Facebook, eigenaar van Instagram, heeft een tijd geleden MSQRD, ontwikkelaar van AR, gekocht. Het is al mogelijk om zogenaamde ‘masks’ te gebruiken in een Facebook Live-video. Het lijkt dus slechts een kwestie van tijd voordat dit te gebruiken is in Instagram. Als deze wijziging wordt doorgevoerd, zou je misschien denken dat Snapchat weinig voordelen meer heeft ten opzichte van Instagram. Dit is echter maar de vraag. De charme van Snapchat is het persoonlijke, Instagram heeft dat minder. Voor marketeers is Instagram op dit moment misschien de gemakkelijkere, meer toegankelijke optie. Als Instagram volloopt met reclame-uitingen, zou het zomaar kunnen dat een wat meer gesloten, persoonlijker netwerk de voorkeur van het publiek krijgt. Of dit Snapchat is, zullen we tegen die tijd ontdekken.



Mis niet langer de laatste ontwikkelingen rondom socialmediamarketing
Blijf net als 3000+ marketeers maandelijks op de hoogte
E-mail
x