Hoe zetten grote Nederlandse vloggers online marketing in om zichzelf te promoten?
- 4 min. leestijd
- 17 oktober 2016
De afgelopen paar jaar hebben de zogenaamde ‘vloggers’ de aandacht van de Nederlandse bevolking weten te grijpen. De term ‘vlogger’ komt van videoblogger. Vloggers vertellen middels video over hun eigen leven: de dingen die ze meemaken op een dag, wat hun gevoelens zijn of wat hun dwars zit. Vaak doen ze dit op een interactieve manier en betrekken ze hun volgers persoonlijk bij hun belevenissen. Sommige vloggers zijn zo populair, dat ze er veel geld mee verdienen. Zij zien zichzelf als een merk en doen er dan ook alles aan om zichzelf op de juiste manier te promoten. Hieronder vertellen we hoe enkele bekende Nederlandse vloggers eigen marketing inzetten om hun vlog tot een succes te maken.
De gamer Jordi van den Bussche a.k.a Kwebbelkop
De Nederlandse vlogger Jordi van den Bussche vlogt vooral over de videogames die hij speelt. Op zijn YouTube-kanaal heeft hij inmiddels 7,8 miljoen volgers (februari 2018). Dit grote aantal heeft hij mede bereikt doordat hij op dit kanaal alles in het Engels doet. Naast YouTube maakt hij gebruik van Twitter, Facebook en Instagram. Op zijn social kanalen post hij over werkelijk alles wat hij meemaakt wel een foto. Denk aan een katje die in zijn tuin rondloopt of een jongetje met wie hij in zijn buurt een drone bestuurt. Voor zijn, over het algemeen jonge, volgers is deze stroom van content heel interessant. Het maakt hem heel toegankelijk, want hij laat alles van zijn leven zien. Zijn vele posts houden zijn volgers betrokken en maken hen nieuwsgierig naar de volgende post. En doordat hij op meerdere kanalen aanwezig is, is hij ook makkelijk te bereiken voor zijn volgers.
Op Twitter post Kwebbelkop vooral filmpjes (meer dan op Facebook). Zijn posts op Facebook zijn vooral verhalend; de echte vlogger komt hier in hem naar boven. Op beide kanalen verwijst hij naar zijn gamingkanaal op YouTube. Kwebbelkop gebruikt Instagram voor een heleboel selfies en wat mooiere ‘lifestyle’ foto’s. Daarbij zorgt hij ervoor dat alle kanalen elke bezoeker de richting van zijn gamingkanaal opsturen. Concluderend is zijn populariteit te wijden aan zijn Engelstalige gamingkanaal en de manier waarop hij zijn social kanalen combineert
Nederlands beroemdste vlogger Enzo Knol
Enzo Knol is Nederlands bekendste vlogger en heeft rond de 1,7 miljoen volgers (februari 2018) op zijn YouTube-kanaal, waar hij elke dag twee video’s uploadt. Ook maakt hij gebruik van Twitter, Snapchat en Instagram. Hoe komt het dat hij de grootste Nederlandse vlogger is? Het lijkt erop dat hij goed weet in te spelen op de behoeftes van zijn doelgroep en hen weet te boeien met zeer regelmatige content. Zijn content laat hij op de verschillende kanalen op elkaar aansluiten. Op zijn Twitter embed hij bijvoorbeeld de filmpjes van zijn YouTube-kanaal. Ook deelt hij veel op Twitter, retweet hij zijn volgers en houdt hen goed op de hoogte van zijn dagelijkse bezigheden. Hij twittert twee keer zo veel als Kwebbelkop.
Net als Kwebbelkop richt Enzo Knol zich veel op de interesses van zijn doelgroep. Zo wijdde hij meerdere berichten aan de Purpose Tour van Justin Bieber en deed hij live verslag van dit concert. Het lijkt alsof hij enorm fan is van deze artiest, wat voor zijn (jonge) volgers uiteraard alleen maar interessant is. En omdat hij de status van Bekende Nederlander bereikt heeft, wordt hij ook uitgenodigd voor belangrijke events, waar hij weer verslag van doet.
Enzo Knol heeft een webshop waar hij kleren en dergelijke met zijn initialen als logo verkoopt. Naast kleren voor mannen, vrouwen en kinderen verkoopt hij hier accessoires zoals telefoonhoesjes, een muismat of mokken. Zijn logo ‘KP’, dat staat voor ‘Knol Power’, is hiermee deel geworden van zijn publieke persona en vele jongeren herkennen het zoals ze het Nike logo zouden herkennen.
De aantrekkingskracht van Enzo Knol is dat hij goed de aansluiting weet te vinden bij zijn doelgroep via zijn dagelijkse Minecraft-filmpje en belevenissen op YouTube en slim zijn naam vermarkt via zijn webshop. Dat hij zeer regelmatig updates post op zijn social kanalen, zorgt er ten slotte voor dat hij dagelijks top-of-mind is bij zijn volgers. Op die manier is hij actief bezig met de ‘branding’ van zijn persoonlijke merk.
Beautyqueen Mascha Feoktistova
Deze YouTube-ster startte in 2007 met haar website Beautygloss.nl; een blog over make-up en schoonheidsproducten. Tegenwoordig is haar blog, met 650.000 unieke bezoekers per maand, één van de meest gelezen beautyblogs van Nederland. Ook is haar site inmiddels uitgebreid met een webshop en heeft ze een YouTube-kanaal met meer dan 600.000 abonnees (februari 2018). Naast haar vlogkanaal op YouTube en website, maakt ze ook gebruik van Facebook en Instagram.
Waarom haar blog en YouTube-kanaal zo’n succes zijn? Mascha is heel benaderbaar en toegankelijk. Op haar Instagram zijn veel leuke foto’s van vriend, vriendinnen, familie en haarzelf te vinden. Hier geeft ze een leuk inkijkje in haar leven en post ze veel mooie, gestylede foto’s van feestjes en wat ze zoal doet in haar vrije tijd. Haar Twitter is deels branding wanneer ze het over haar producten en dergelijke heeft, maar is ook heel persoonlijk. Ze is niet bang persoonlijke dingen te delen, en dit hoeft niet altijd gefocust te zijn op haar bedrijf. Op haar Instagram liet ze onlangs bijvoorbeeld zien dat ze verloofd is. Haar YouTube-kanaal en site daarentegen zijn heel professioneel en zijn rijk aan content.
Hoe verdient ze aan haar bekendheid? Net als Enzo Knol verkoopt Mascha producten op haar website en verdient ze via haar YouTube-kanaal aan haar vele bezoekers door de inkomsten uit advertenties. Ook doet ze geregeld aan productbranding; ze gebruikt producten in haar vlogs van merken die haar sponsoren.
Het is duidelijk dat de online marketing van Mascha een goed geoliede machine is. Het feit dat al haar kanalen zo professioneel zijn, en je voor elk beauty-issue bij haar terechtkan, maakt haar tot zo’n succes. Ze is toegankelijk, maar is ook een autoriteit op het gebied van beauty. Een goede combinatie voor een effectief vlogkanaal.
Wat bepaalt het succes van een vlogger?
De populariteit van Mascha Feoktistova, Jordi van den Bussche en Enzo Knol is toe te schrijven aan enkele factoren die ze gemeenschappelijk hebben. Ten eerste zijn ze interessant voor juist die jonge doelgroep die, van alle leeftijdscategorieën, de meeste vlogs bekijkt. Jongeren spenderen de meeste tijd op internet en bekijken de meeste vlogs. Zij vinden deze vloggers interessant omdat ze juist met die dingen bezig zijn die hen ook raken. Vloggers laten alle aspecten van hun leven zien, en daarom voelt de vlogger vaak als een vriend of een vriendin. Ook zijn ze heel toegankelijk, want je kan hen volgen op de meeste apps die jongeren ook gebruiken: Snapchat, Instagram en Facebook. Een knap staaltje socialmediamarketing dus!
Wat verder aan hun succes bijdraagt, is de stroom van content die zij elke dag produceren. In sommige gevallen is er de mogelijkheid om merchandise-artikelen van de vloggers te kopen, zodat jongeren nog net dat stukje meer identificatie met hun helden hebben. Bij Besocialized hebben we contact met verschillende invloedrijke vloggers en veel ervaring met influencer marketing.
einde