Vijf storytelling campagnes die inspireren

  • 3 min. leestijd
  • 22 april 2014

Storytelling is een lang aanhoudende trend waar veel merken maar al te graag mee aan de slag gaan. Merken proberen hun verhaal op een mooie en inspirerende manier aan de wereld te vertellen om een beleving te creëren en de interesse van de klant te wekken.

FrieslandCampina’s verhaal over melk
Wat is er nou bijzonder aan melk? Blijkbaar toch meer dan je dacht, want de succesvolle storytellingreclame van FrieslandCampina sprak veel mensen aan. Melk is een alledaags product wat vaak wordt gekocht zonder erover na te denken, maar door deze ‘story of milk’-campagne sta je toch even stil bij het verhaal achter melk. Een inspirerende video waarin FrieslandCampina melk in het algemeen in de schijnwerpers zet en daardoor haar eigen merk onder de aandacht brengt. Door

Storytelling door Heinz
Het wereldbekende ketchupmerk zet storytelling op een andere manier in. Heinz laat haar doelgroep aan het woord en laat hen het verhaal achter Heinz vertellen. Onder het mom van ‘Your Ketchup, Your Way’ laten actieve fans zien hoe zij Heinz ketchup in het dagelijks leven gebruiken. Op je boterham met vruchtenhagel, op je pannenkoek, ketchup kan op alles! Op deze manier vertelt Heinz niet zelf haar eigen verhaal, maar vertellen de fans hún verhaal rondom Heinz. Een effectieve manier van storytelling; je fans zijn immers de beste ambassadeurs die je als merk kunt hebben. Door hen onderdeel uit te laten maken van je merk en zo in te zetten al brand ambassadors wordt je verhaal op een effectieve en geloofwaardige manier verspreid. Het alledaagse aspect van Heinz wordt niet alleen weerspiegelt in de campagne, maar zie je ook terug in het merkverhaal op de website.

De IKEA-beleving
Een goed voorbeeld van een merk dat storytelling succesvol in de volledige business heeft geïntegreerd, is Ikea. De producten van het Zweedse warenhuis dragen Zweedse namen, in het restaurant kun je Zweeds dineren en in de supermarkt kun je Zweedse etenswaren kopen. De roots van het bedrijf zijn in de voltallige bedrijfsvoering terug te zien. Ook in de winkel zelf staat de beleving hoog in het vaandel. Met de kleine huis-, slaap- en eetkamertjes waar je als bezoeker doorheen wandelt, zet Ikea haar producten centraal (en probeert ze deze aan de man te brengen), maar probeert ze vooral de bezoeker te inspireren op interieurgebied. Ook in hun commercials biedt het merk inspiratie voor het inrichten van een gezellig huis tegen een goede prijs.

Storytelling door Dove
Eén van de mooiste storytelling-campagnes is afkomstig van het huidverzorgingsmerk Dove. Het merk staat inmiddels bekend om haar aangrijpende video’s waarin zij ‘gewone’ vrouwen aan het woord laat in plaats van slanke modellen. Zo laat Dove jonge meiden zien dat zij niet onzeker hoeven te zijn over hun lichaam en uiterlijk. Het merk maakt veel gebruik van video om haar verhaal over te brengen op haar doelgroep. Een prachtig voorbeeld hiervan is de virale video ‘Dove Real Beauty Sketches’:

De video roept een gevoel op bij de kijker en laat zien waar Dove als merk voor staat. Ze stelt geen product centraal, maar maakt haar doelgroep het uitgangspunt van haar communicatie door deze te inspireren om zelfverzekerd te zijn.

Storytelling laat je van een merk houden
Het vertellen van een mooi en inspirerend verhaal laat zien waar je als merk voor staat. Storytelling spreekt de doelgroep meer aan dan een eenzijdig verhaal over jouw product of dienst. Ze krijgt een gevoel bij jouw merk en wanneer ze achter jouw verhaal staat, kun je haar vervolgens actief aan je merk binden en haar voor je laten spreken (zoals Heinz). Voor de bovenstaande merken heeft storytelling succesvol uitgepakt. Wat kan storytelling voor jouw merk betekenen? Lees voor meer informatie ook ons andere artikel over storytelling!

[vc_row row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern” css_animation=”” css=”.vc_custom_1458122974652{padding-top: 50px !important;padding-bottom: 50px !important;background-image: url(http://www.contentbakers.nl/wp-content/uploads/2015/12/fiets.jpg?id=828) !important;}”][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1458124980287{padding-top: 50px !important;}”]

Onze services

[/vc_column_text][vc_column_text][flipcards id=”817″ title=”test”][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”grid” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern” css_animation=”” css=”.vc_custom_1464790684448{margin-bottom: 50px !important;padding-top: 50px !important;padding-bottom: 75px !important;background-color: #ffffff !important;}”][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact