Storytelling, wat is jouw merkverhaal?

  • 2 min. leestijd
  • 13 maart 2014

Van oudsher vertellen we elkaar al verhalen. Om anderen te amuseren, te inspireren en te raken. Verhalen vertellen brengt mensen bij elkaar, het verbindt. Ook binnen de marketing. Tijd om jouw merkverhaal met de wereld te delen!

 

Waarom storytelling?
Het vertellen van een goed verhaal heeft veel impact op een mens. Een verhaal of metafoor wordt dan ook beter onthouden dan bijvoorbeeld simpele data. Mensen zullen je dus eerder herinneren. Door het vertellen van jouw unieke merkverhaal kun je jezelf differentiëren van de rest en mensen zullen zich eerder aan je merk binden. Het kan eng zijn om de persoonlijkheid van je merk naar voren te brengen, maar mensen verbinden zich juist veel makkelijker met iets of iemand die hetzelfde in het leven staat als zij!

Storytelling is al eeuwen oud, maar met internet en social media wordt het vertellen van je merkverhaal in een nieuw jasje gestoken en daarbij een stuk makkelijker. Inspirerende verhalen worden snel gedeeld en zo wordt er een groot bereik gecreëerd. Bedrijven zoals Ikea, Coca-Cola en Apple zijn er erg goed in en maken slim gebruik van het internet om hun verhaal nog beter te laten horen!

Storytelling door kleine bedrijven
Maar verhalen vertellen wordt niet alleen gedaan door de grote bedrijven, juist ook de kleine bedrijven hebben baat bij storytelling! Een mooi voorbeeld hiervan is de Rotterdamse barbier Schorem. Bij Schorem komt het vaak voor dat je naar binnen loopt en minstens een uur moet wachten totdat je aan de beurt ben. Geen probleem, want onder het genot van een koud biertje zit je bij de mannenkapper gewoon goed. Niet alleen in de zaak zelf beleef je het merkverhaal van Schorem, op de website, Instagram en Facebook wordt het merkverhaal verder naar buiten gebracht.

Wat maakt hen zo sterk?
Het verhaal van Schorem leert ons dat het gaat om de complete beleving. Het gevoel dat je krijgt in de winkel probeert de barbier ook uit te dragen in haar online middelen. Deze vertaalslag zorgt ervoor dat er een constante beleving is. De content die Schorem produceert is in lijn met elkaar en het verhaal dat ze uit wil dragen. Zowel online als offline laat het merk op een sterke manier zien waar ze voor staat. Ze gaat de conversatie aan met haar fans en amuseert hen op hun eigen manier met beelden en video’s.

Eén ding is duidelijk: of je nu een grote multinational of een kleine start-up bent, storytelling kan zeker iets voor je merk betekenen!

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact