Influencer marketing: bloggers en hun onmiskenbare invloed
- 2 min. leestijd
- 06 maart 2014
Anno 2014 zijn er op internet ontelbaar veel blogs te vinden over de meest uiteenlopende onderwerpen. Een hoop van die blogs worden gelezen door een klein publiek, maar sommige blogs hebben een erg groot en persoonlijk bereik, wat de bloggersscene voor ons als online marketeers erg interessant maakt!
Bloggers kunnen je als bedrijf helpen om een specifieke doelgroep op een effectieve manier te bereiken. Vaak worden de bloggers door de lezers gezien als een betrouwbare bron van informatie. De volgers van het blog interesseren zich in het leven van de blogger en daarmee de producten en onderwerpen waarover op het blog geschreven wordt. Wanneer jouw product, dienst of merk dus op het blog wordt uitgelicht, bereik je als bedrijf in één klap een groot deel van je doelgroep.
Voorbeelden van influencer marketing
Een goed voorbeeld van influencer marketing in de praktijk is de samenwerking die Andrélon aangaat met beautyblogs. Een grote doelgroep van Andrélon is (jonge) vrouwen. Een hoop van deze vrouwen struinen rond op verschillende beautyblogs. Om haar doelgroep te bereiken stuurt Andrélon haar producten op naar de eigenaressen om hen zo kennis te laten maken met het merk en de producten in de spotlight te zetten. De bloggers geven een eerlijke review over het product en veel lezers baseren hun mening over het merk hier weer op.
Een ander mooi voorbeeld is de influencer marketing van Nike. Het sportmerk nodigde mode en hardloopbloggers uit om mee te doen aan de ‘Nike Free Experience’, een hardloopwedstrijd in Amsterdam. Door de run zo via blogs te verspreiden, kwamen steeds meer mensen te weten over de wedstrijd en werd deze ook steeds populairder!
Ook Sony is aan de slag gegaan met influencer marketing en heeft verschillende fotografie- en technologie-bloggers uitgenodigd om voor hen de Xperia Z1 te testen en te beoordelen. Op hun blogs en social mediakanalen werd het toestel uitvoerig besproken. Het product werd zo onder de aandacht gebracht bij hun doelgroep waar Sony zelf uiteindelijk niet veel meer voor hoefde te doen. Daarbij werd er veel user-generated content gecreëerd wat weer belangrijk is voor je content-marketing.
Kortom, bloggers kunnen je helpen je merk onder de aandacht te brengen onder een groot én geïnteresseerd publiek. Iets om bij je online marketingcampagnes rekening mee te houden. Interesse in influencer marketing? Be Socialized biedt deze dienst aan, neem contact met ons op voor meer informatie.
einde
Behoefte aan advies op maat voor jouw project?
contact