Een vraag vooraf: ‘Hoe leer je onwijs veel over online marketing en word je ook nog eens een heuse ‘tafelvoetbalmaster’?’ Mijn naam is Lysanne Korterink en ik loop stage bij The Online Group. Hier schrijf ik mijn afstudeerscriptie over contentmarketing en werk ik mee aan de positionering van dit onlinemarketingbureau. In deze blog hoop ik je een kijkje te geven in mijn avontuur!
De opstelling
The Online Group is een full-service onlinemarketingbureau dat bestaat uit een jong, gedreven team met onder andere contentmarketeers, zoekmachinemarketeers en digital producers. Een kleine selectie met verschillende disciplines. Dit heb ik als zeer prettig ervaren. Je leert iedereen namelijk in korte tijd goed kennen en er is veel persoonlijke aandacht. Daarnaast waren mijn collega’s altijd bereid me te helpen, waardoor ik veel leerde over de verschillende gebieden die het marketingvak bevat. Ook heeft bijna iedere basisspeler in dit team zijn afstudeeronderzoek geschreven bij The Online Group. Doordat zij hier ook een onderzoek hebben verricht, krijg ik zeer regelmatig nuttige tips voor mijn eigen research.
Mijn positie
Momenteel zit ik in het vierde jaar van mijn bachelor Communicatie op Hogeschool Windesheim. Als afstudeerstagiaire bij tog. onderzoek ik hoe het bureau zijn contentmarketing beter kan inzetten, zodat er meer leads gegenereerd worden. Om tot een goed advies te komen, onderzoek ik de eerste vier fases van de customer journey van McKinsey, namelijk: de awareness-, consider-, evaluate- en buy-fase. Voor iedere fase bepaal ik aan welke informatie, op welk moment, op welke digitale plaats en in welke vorm de doelgroep van tog. behoefte heeft. Om hierachter te komen heb ik onder andere een enquête gemaakt en voer ik een zoekwoordenonderzoek uit.
Naast mijn scriptie onderhoud ik de socialmediakanalen van tog. en schrijf ik regelmatig blogs. Voor de socials van tog. maak ik iedere week korte video’s, bewerk ik afbeeldingen en schrijf ik social posts. Vooral het creëren van visuele content vind ik een leuk aspect. Ook word ik erg vrijgelaten in de soort posts die ik maak. Natuurlijk is er wel een contentplan waar ik me aan moet houden, maar ik kan mijn eigen creativiteit er zeker in loslaten.
De blogs die ik schrijf worden op eigen websites geplaatst, maar ook op externe websites, zoals Frankwatching en Emerce. Dit vind ik stiekem best tof, want beide websites hebben een vrij groot publiek. Het schrijven van verschillende blogs is voor mij heel nuttig. Ik heb door het schrijven van die blogs namelijk super veel geleerd over allerlei aspecten die met marketing te maken hebben. Zo leerde ik hoe je leads genereert met whitepapers en wat het belang van visuele content is. Bovendien laat tog. je erg vrij in de manier waarop je de blogs schrijft. Ik mocht bijvoorbeeld een infographic maken. Verder maak je met het schrijven van blogs ook jouw kennis zichtbaar en dat kan handig zijn voor in de toekomst. The Online Group biedt je hier een platform voor.
De derde helft
Naast dat ik erg veel leer bij tog. is het team ook zeker gezellig. De vrijdagmiddagborrel is een onderdeel dat niet snel wordt overgeslagen. Onder het genot van een goud drankje of alcoholisch druivensapje luiden we samen het weekend in. Ondertussen gooien we een pijltje, beoefenen we onze balcontrole of houden we een bierproeverij. Mocht je dus ooit stage gaan lopen bij dit bureau, dan hoef je je over de gezelligheid geen zorgen te maken!
De wissel
Mijn stage bij tog. zit er bijna op, maar nu is het jouw beurt om een positie in te nemen in het team van dit onlinemarketingbureau! Geloof me, je stageperiode vliegt hier zo voorbij. Misschien ben jij wel de perfecte stagiair Online Marketing die ze zoeken! Kun je goed designen en ben je creatief? Check dan zeker even de vacature van de stage Front-End Development/Graphic Design. Of wie weet neem je gewoon mijn stokje over en word je de nieuwe afstudeerstagiair Content en Community Management. Grijp snel je kans, voordat je te laat bent. Misschien word je wel net zo goed in tafelvoetballen als ik!
einde