8 tips voor een succesvolle AdWords-campagne

  • 5 min. leestijd
  • 06 december 2017

Met zoekmachinemarketing zorg je ervoor dat jouw website beter vindbaar is in een zoekmachine als Google. Belangrijk onderdeel van zoekmachinemarketing zijn de betaalde advertenties, gebaseerd op zoekwoorden. Veel organisaties besteden Search Engine Advertising (SEA) uit aan een gespecialiseerd bureau. SEA is namelijk een zeer specialistisch vak waarin ontwikkelingen razendsnel gaan. Aan de andere kant zijn er bedrijven die zelf voldoende kennis hebben om een AdWords-campagne op te zetten. Aan die bedrijven geven wij in deze blog 8 tips!

1: Kies de juiste zoekwoorden

De keuze van effectieve zoekwoorden vormt de basis voor een succesvolle AdWords-campagne. Wanneer je adverteert op zoekwoorden waar de doelgroep nooit naar zoekt, worden jouw advertenties immers nooit getoond in Google. Onderzoek daarom waar de informatiebehoefte van de doelgroep ligt en waar potentiële klanten naar op zoek zijn. Vervolgens kun je via verschillende tools inzicht krijgen in het zoekvolume van verschillende zoekwoorden. Kijk ook naar wat de concurrentie doet. Hiermee doe je inspiratie op en krijg je inzicht in de gebruikte advertenties. Zorg daarnaast altijd dat de gekozen zoekwoorden terugkomen in de advertentieteksten. Dit verhoogt de relevantie en ranking van jouw advertenties.

2: Creëer meerdere landingspagina’s

Aan de hand van de titel en omschrijving van de advertentie wordt er aan bezoekers verteld waar de advertentie over gaat. Bezoekers die op een advertentie klikken, hebben daardoor een bepaalde verwachting van de webpagina waar ze op terecht komen. Om deze bezoekers te converteren is het hebben van een krachtige landingspagina met een duidelijke call-to-action essentieel. Leid bezoekers bijvoorbeeld meteen naar de productpagina van het product waarvoor je hebt geadverteerd. Op die manier kunnen bezoekers het product direct kopen. Dit lijkt misschien logisch, maar nog steeds zijn er heel veel bedrijven die advertenties linken naar de homepage. De bezoeker moet vervolgens zelf door de website navigeren om de juiste pagina te bereiken. Er zijn maar weinig mensen die hier zin in hebben. Een druk op de knop terug naar Google is makkelijker. Het belang van meerdere landingspagina’s hebben we in een eerdere blog uitgelegd.

3: Kies de juiste instellingen

De keuze van de juiste instellingen voor jouw advertenties is belangrijker dan je denkt. Het is bijvoorbeeld mogelijk om instellingen te selecteren op basis van taal, land en netwerk. Hoe breder de instellingen, hoe vaker jouw advertenties worden getoond. Dit lijkt misschien goed, maar op die manier word je vaker gevonden door mensen buiten jouw doelgroep waar je niet door gevonden wilt worden. Google hanteert vier verschillende instellingen voor zoekwoorden: exact, phrase, modified broad en broad. Door middel van deze instellingen vertel je Google als het ware hoe letterlijk de zoekmachine het door jouw getargete zoekwoord moet nemen. De verschillen tussen deze instellingen worden schematisch weergegeven in de afbeelding hieronder.

Deze instellingen bepalen op welke manier de advertentie wordt gekoppeld aan de zoekopdracht van een gebruiker. Maak zoveel mogelijk gebruik van phrase en exact, omdat deze instellingen het meest relevant zijn voor de zoeker via Google.

4: Schrijf goede advertentieteksten met een duidelijke USP

Een advertentie wordt in één oogopslag beoordeeld, waarna de gebruiker besluit te klikken of niet. Schrijf daarom goede, relevante advertentieteksten die de prestaties van de AdWords-campagne verhogen. Het is hierbij belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Pas je inhoud, schrijfstijl en taalgebruik daar op aan. Laat de doelgroep zien wat jou onderscheidt van de concurrentie. Waarom moet een bezoeker bij jou kopen en niet bij de concurrent? In de advertentietekst kun je je bijvoorbeeld focussen op de lage prijs, de goede kwaliteit of de gratis verzendkosten. Naast een heldere USP moet de tekst ook een duidelijke call-to-action bevatten. Zet de bezoeker aan tot actie. Voorbeelden hiervan zijn:

• Bestel direct
• Schrijf je in
• Maak nu een afspraak
• Bekijk de brochure
• Vraag de offerte aan

Noem ook prijzen en aanbiedingen in de tekst. Hoe meer informatie de bezoeker uit de advertentie kan halen, hoe beter. Op die manier filter je ook irrelevante clicks. Mensen die in de advertentie al zien dat de prijs voor hen te hoog is, zullen bijvoorbeeld niet op de advertentie klikken. Hierdoor bespaar jij geld.

5: Kies het juiste budget

Google AdWords brengt geen kosten in rekening voor het vertonen van advertenties. Er worden pas kosten in rekening gebracht wanneer een bezoeker klikt op een advertentie. Dit wordt ook wel Costs Per Click (CPC) genoemd. Als adverteerder doe je Google eenvoudig een bod met de maximale prijs die je wilt betalen voor een click. De positie van jouw advertentie in Google hangt af van meerdere factoren, waarvan jouw bod er één is. Google kijkt echter ook naar de relevantie van jouw advertentieteksten. Als deze bijvoorbeeld niet relevant zijn aan het zoekwoord of aanhangende landingspagina, dan neemt de ranking van jouw advertentie af.

Het is zoals bij de meeste investeringen niet slim om ongelimiteerd geld over de balk te smijten. Hanteer daarom een testbudget als je begint met AdWords. Op deze manier kan je kijken wat de effecten zijn van de investering in AdWords. Aan de hand daarvan kan je een budget voor de toekomst bepalen. Het gekozen budget bepaalt hoe vaak Google jouw advertentie weergeeft in de zoekresultaten. Heb jij bijvoorbeeld een dagbudget van €50 en kost een click €0,50, dan kunnen maximaal 100 mensen per dag op jouw advertentie klikken. Google houdt hier rekening mee en vertoont jouw advertenties gelijkmatig over de dag, afhankelijk van jouw budget, de CPC en het zoekvolume.

6: Blijf je advertenties voortdurend testen en optimaliseren

Het is in AdWords mogelijk om per advertentiegroep meerdere advertenties te maken. Kleine verschillen in advertenties kunnen grote verschillen in resultaat opleveren. Denk bijvoorbeeld aan het wel of niet noemen van prijzen in je advertentie. Zorg dat je minimaal test met twee varianten binnen een advertentiegroep. Op basis hiervan kan je beginnen met optimaliseren van de advertenties, wat zorgt voor een maximale ROI. AdWords kan deze advertenties automatisch voor je afwisselen. Na verloop van tijd kun je de advertentie kiezen met de hoogste conversies. Zorg dat je de instelling ‘beter presterende advertenties vaker weergeven’ uit hebt staan. Deze instelling kijkt namelijk alleen naar de advertenties waar het meeste op wordt geklikt, terwijl deze advertenties niet perse de hoogste conversies opleveren. Deze instelling is lucratief voor Google, maar niet altijd voor de adverteerder.

7: Meten is weten

Deze tip spreekt eigenlijk voor zich. Houd altijd goed de resultaten bij. Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat een advertentie op een bepaald zoekwoord te veel kost, stel dan je budget bij op dit zoekwoord. Mocht het zoekwoord helemaal niet meer rendabel zijn, stop dan met adverteren op dat zoekwoord. Dit bespaart budget dat je kunt gebruiken voor overige zoekwoorden. Blijf daarnaast ook de effectiviteit van je advertentieteksten meten. Optimaliseer de teksten totdat er een perfecte advertentie ontstaat.

8: Blijf geduldig

Een nieuwe AdWords-campagne heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen tot een succesvolle investering. Het is zinloos om een campagne na een week al uit de lucht te halen omdat deze niks heeft opgeleverd. Het duurt even voordat je genoeg relevante data hebt om effectieve advertenties te creëren. Natuurlijk moeten de uitgaven niet onnodig hoog oplopen zonder resultaat, maar als je campagne goed is opgezet, zal je zien dat de CTR en de inkomsten van je campagnes snel verbeteren.

Maak Adwords onderdeel van jouw onlinemarketingstrategie

Het gebruik van Google AdWords kan een effectieve toevoeging zijn op jouw onlinemarketingstrategie. Het is een manier om toch bovenaan in zoekmachines te staan, wanneer het moeilijk is om met bepaalde zoekwoorden een hoge positie te behalen tussen de organische resultaten. Een goed opgezette AdWords-campagne kan veel opleveren. Beperk je daarom niet alleen tot de basis. Gespecialiseerde onlinemarketingbureau’s, zoals The Online Group, kunnen je helpen bij het opzetten of optimaliseren van een succesvolle AdWords-campagne.

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact