Gaan zoekmachine-optimalisatie en contentmarketing hand in hand?

  • 2 min. leestijd
  • 10 april 2014

Waar zoekmachine-optimalisatie (seo) voorheen bestond uit het simpelweg creëren van teksten gebaseerd op een bepaalde zoekterm, bestaat het nu vooral uit het produceren van goede en originele content. Natuurlijk blijft het hierbij belangrijk om op de juiste keywords te focussen en de website zo goed mogelijk te optimaliseren voor zoekmachines, maar de strategie is ietwat hernieuwd!

Zoekmachine-optimalisatie is niet iets wat je even snel doet, maar betreft een geïntegreerde strategie die aandacht nodig heeft.

Van goede content naar een goede ranking in zoekmachines
Content-marketing is een onmisbaar onderdeel van zoekmachine-optimalisatie. Relevante content waar de klant iets aan heeft gaat tegenwoordig voor de zoekmachine-optimalisatie teksten die eigenlijk weinig tot niets toevoegt. De content moet deelbaar zijn en zijn ranking binnen zoekmachines als het ware verdienen. Mede doordat de belangrijkste keywords vermeld worden in de tekst, titels, etc., maar ook doordat de doelgroep erover gaat praten op Facebook en het deelt op Twitter.

Het blijft dus belangrijk om de kernwoorden in het achterhoofd te houden, maar keyword stuffing-technieken zijn verleden tijd. 

Zoekmachine-optimalisatie en linkbuilding
Ook linkbuilding zijn nog steeds belangrijk bij het bepalen van de ranking binnen zoekmachines, maar met het nieuwe algoritme van Google is ook hierbij de aanpak veranderd. Het simpelweg ruilen van links en plaatsen van de link op verschillende websites is niet van belang. In plaats daarvan is het de kunst om andere websites te overtuigen van de relevantie van het hebben van jouw link op hun pagina. Zo kun je meteen een relatie met andere branche-gerelateerde websites opbouwen om ook in de toekomst van betekenis te kunnen zijn.

Ook het produceren van content heeft hier effect op. Door regelmatig content te produceren die van waarde is voor de klant kun je op een natuurlijke manier links verdienen. Het gaat dus niet om het bouwen van links, maar om het verdienen ervan.

Relevante content maakt je interessant
Zoekmachine-optimalisatie en content-marketing gaan dus zeker hand in hand. Door relevante content te ontwikkelen, ben je niet alleen interessant voor de doelgroep, maar ook voor Google.

Wil je graag meer weten over zoekmachine-optimalisatie en content-marketing? Je kunt vrijblijvend contact met ons opnemen voor meer informatie.

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact