Op welke socialmediakanalen ligt jouw focus?

  • 7 min. leestijd
  • 04 april 2016

Bij veel bedrijven en organisaties maken social media tegenwoordig een vast onderdeel uit van de onlinemarketingstrategie. Toch hebben marketeers nog moeite om te bepalen welk social medium de belangrijkste focus krijgt. Deze twijfel resulteert vaak in meerdere socialmediakanalen, die allemaal moeten worden voorzien van content. Hoe bepaal je welk social medium het beste bij jouw doelstellingen en doelgroep past? In deze blog vertel ik je over de kracht van een aantal socialmediakanalen, zodat jij kan bepalen of je hier meer, minder of helemaal niet in gaat investeren.

Facebook

Aantal Nederlandse gebruikers: 10,4 miljoen
Identiteit gebruikers: 15 tot 80 jaar

Facebook is wereldwijd een veelgebruikt platform. De laatste jaren zijn vooral oudere gebruikers op ontdekking gegaan op dit social medium. Jongere gebruikers zijn daarentegen actiever geworden op platformen waar de ‘sociale controle’ van hun ouders en opa’s en opa’s minder is, zoals Snapchat. De activiteiten op Facebook zijn voor jongere doelgroepen dus minder interessant geworden.

Het omstreden algoritme van Facebook maakt het voor marketeers vaak een uitdaging om op te vallen in de tijdlijnen van volgers. Gelukkig biedt het medium veel flexibele advertentiemogelijkheden, waarmee heel doelgroepgericht geadverteerd kan worden.

Bestaat jouw doelgroep voornamelijk uit jongeren? Dan is het misschien beter om je in nieuwe social media te gaan verdiepen. Jongeren staan namelijk bekend als ‘early adapters’ en switchen snel naar nieuwe platformen. Onder ouderen van 60-plus blijft het gebruik van Facebook nog wel toenemen. Deze groep komt op Facebook ter ontspanning, dus als je die wilt bereiken, is het raadzaam om de topics luchtig te houden.

Twitter

Aantal Nederlandse gebruikers: 2,6 miljoen
Identiteit gebruikers: loyale gebruikers die actief zijn op meerdere social media

10 jaar geleden was Twitter voor ons de eerste ervaring met social media. Vandaag de dag is de groei van het medium gestagneerd en kan het als volwassen beschouwd worden. Waar we Twitter eerst nog gebruikten om elke dag te vertellen waar we ons zoal mee bezighielden, gaan de conversaties tegenwoordig vooral over producten. Dit maakt Twitter nog altijd een heel belangrijk middel om webcare op te verlenen.

Twitter is een heel ‘open’ platform, wat het vooral voor data-analisten een heilig medium maakt. Want data is er heel gemakkelijk te verkrijgen en berichten kunnen snel worden gevonden. Een gebruikersvoordeel van Twitter is dat het alle tweets op chronologische volgorde toont. Anders dan bij Facebook, hoeven we op Twitter geen rekening te houden met een ‘streng’ algoritme.

De laatste jaren is het aantal jonge twitteraars afgenomen, waardoor vooral oudere, loyale gebruikers achterbleven. Deze gebruikers gaan graag in gesprek, dus als je hier op in kunt spelen, is Twitter zeker een goede optie. Verder is Twitter populair in specifieke branches als de sportwereld, de politiek en het nieuws. Rondom voetbalwedstrijden worden nog tienduizenden tweets geplaatst en nieuws wordt via Twitter razendsnel gedeeld. Voor organisaties die actief zijn in deze branches, is Twitter dus nog steeds een erg geschikt middel.

Instagram

Aantal Nederlandse gebruikers: 3,2 miljoen
Identiteit gebruikers: 20 tot 50 jaar

Het visuele social medium Instagram wint aan terrein. Instagram is een ideaal middel voor lokale bedrijven met een fysieke locatie. Mensen die je bedrijf bezoeken en een foto plaatsen, kunnen de geotag gebruiken. Alle foto’s die met deze geotag zijn gedeeld, worden zo verzameld in één overzicht. Dit geeft gebruikers een goed beeld van wat er bij het bedrijf allemaal gebeurt, zowel vanuit het oogpunt van gebruikers die het bedrijf hebben bezocht als gebruikers die bij het bedrijf werken.

Gebruikers van Instagram ondernemen vaker actie na het bekijken van foto’s op hun timeline. Ze zoeken de recepten achter de mooie foodposts op, gaan op zoek naar het hippe rokje dat hun favoriete modeblogger laatst aan had en bekijken waar dat leuke lunchtentje nou precies zit waar die BN’er laatst te vinden was. Instagram leent zich ook goed voor visuele storytelling. Veel kleine merken zijn groot geworden met de inzet van Instagram. Voorwaarde voor een succesvol Instagramaccount is dat de foto’s die je deelt van kwaliteit zijn of een bepaalde meerwaarde bieden. Daar moet je wel tijd en moeite in steken.

Voor organisaties die zich focussen op jongere doelgroepen tot 39 jaar, en over leuke beeld- en videocontent beschikken, is Instagram een zeer geschikt social medium.

Snapchat

Aantal Nederlandse gebruikers: 1,9 miljoen
Identiteit gebruikers: jongeren van 15 tot 19 jaar die op zoek zijn naar vermaak

Voor marketeers is Snapchat het ideale middel om op een informele manier een band te creëren met hun doelgroep. Snapchat is realtime reality, je deelt een foto of filmpje direct met je volgers nadat je het hebt gemaakt. Snapchat groeit heel hard, maar helaas zijn advertentiemogelijkheden alleen nog in de VS beschikbaar. Gelukkig biedt Snapchat ons genoeg andere functionaliteiten om ermee aan de slag te gaan.

Een ander groot voordeel van Snapchat is dat je minder tijd hoeft te stoppen in het creëren van ‘mooie’ beelden. Als de content ‘leuk’ of ‘bijzonder’ is, en het Snapchataccount goed wordt gepromoot op andere social media, kom je al heel ver.

Snapchat wordt tot nu toe nog niet veel gebruikt door oudere doelgroepen boven de 30 jaar. Organisaties met een oudere doelgroepen, kunnen Snapchat beter links laten liggen.

Pinterest

Aantal Nederlandse gebruikers: 2,4 miljoen
Identiteit gebruikers: vrouwen van 20 tot 39 jaar

Pinterest is visueel een heel sterk platform. Volgers die jouw pin aantrekkelijk vinden, zullen het snel repinnen, waardoor jouw pin in een korte tijd een groot bereik kan hebben. De links naar je website en account blijven altijd in de pin staan, dus met Pinterest kun je gebruikers gemakkelijk naar je website leiden. Uit onderzoeken is al gebleken dat Pinterest veel loyale gebruikers heeft. Zo’n 43% van de pinners is bereid om zich online te binden aan een merk. Bij Facebook is dit percentage een stuk lager.
Ook voor Pinterest geldt dat de beelden die jij deelt wel van kwaliteit moeten zijn.
Maar dit houdt niet in dat jij de beelden altijd zelf gecreëerd moet hebben, je mag andermans beelden namelijk ook delen op je eigen account. Zo voorzie jij jouw account van content en bied je jouw volgers inspiratie. Maar blijf ook je eigen afbeeldingen delen, want anders stuur je jouw volgers steeds naar andere websites. En dat is niet de bedoeling.

Wil jij je richten op jongvolwassen vrouwen? Dan is het inzetten van Pinterest zeker het overwegen waard. Voor organisaties die beeld willen gebruiken om hun verhaal te vertellen, is Pinterest ook een zeer geschikt middel.

YouTube

Aantal Nederlandse gebruikers: 7,5 miljoen
Identiteit gebruikers: erg divers

Online video blijft alsmaar populairder worden. YouTube is met zijn focus op video dan ook op weg één van de grootste zoekmachines te worden. Maar niet alleen YouTube houdt van video, ook Google geeft voorrang aan bedrijven die actief zijn op YouTube. Voor het verbeteren van de online vindbaarheid is het hosten van video’s op YouTube daarom een aanrader.

Een ander voordeel van YouTube is dat je video’s niet zelf hoeft te hosten. Voor bedrijven met een kleiner budget is dit ideaal, want het scheelt veel tijd en geld. Het nadeel hiervan is dat gebruikers wel regelmatig worden geconfronteerd met advertenties die voor de video’s worden afgespeeld.

De gebruikersgroep van YouTube is niet heel specifiek. Zowel jongeren als ouderen gebruiken het medium om hun favoriete filmpjes te vinden. YouTube is dus vrijwel altijd een geschikt middel om video’s te delen.

Whatsapp

Aantal Nederlandse gebruikers: 10,9 miljoen
Identiteit gebruikers: zowel jongeren als ouderen die in het bezit zijn van een smartphone

Sinds de introductie van Whatsapp in 2009 is het medium alleen maar populairder geworden. Voorheen was Whatsapp vooral het social medium waarmee we berichtjes naar onze vrienden stuurden, maar de marketingmogelijkheden van Whatsapp worden nu steeds meer benut, met name om directe en persoonlijke service te bieden. Klanten kunnen sommige bedrijven direct benaderen en dat vinden ze fijn. Bij het inzetten van Whatsapp voor dit soort doeleinden dient wel rekening te worden gehouden met een aantal regels omtrent privacy. Het is belangrijk om je hier als marketeer eerst goed in te verdiepen.

Whatsapp is niet altijd een geschikt middel. Op dit moment lijkt het vooral ideaal voor het aanbieden van klantenservice. Maar bedenk wel dat je in de persoonlijke omgeving van de klant komt, en dat het dus niet altijd tactisch is om een berichtje te sturen puur ter promotie van je eigen product of dienst. Daar zit niemand op te wachten. Als je nieuwe klanten wilt werven, is Whatsapp dus niet echt een geschikt middel.

LinkedIn

Aantal Nederlandse gebruikers: 4,3 miljoen
Identiteit gebruikers: zakelijke gebruikers met als doel het uitbreiden van het netwerk

LinkedIn is het social medium met een zakelijke focus. Dit platform wordt veel gebruikt om kennis en inzichten te delen. Inhoudelijk worden veel discussies aangegaan, wat ons marketeers weer inzicht biedt in de doelgroep. Toch kan LinkedIn ook goed gebruikt worden om de sociale kant van je organisatie te laten zien. Bedrijven hoeven op hun pagina’s niet alleen kennis te delen, ze kunnen ook wat over hun waarden en hun medewerkers vertellen.

De gebruikers van LinkedIn gebruiken het platform vooral om hun netwerk uit te breiden. Ze volgen dus alleen pagina’s of bedrijven die hen inspireren of relevant zijn voor hun netwerk. Heb jij als doel om nieuwe werknemers te werven of om jouw producten of diensten bij een zakelijke doelgroep onder ogen te brengen? Dan is het zeker belangrijk om meer moeite in je LinkedInpagina te stoppen.

Waar vind je jouw doelgroep?

Het kan geconcludeerd worden dat bovengenoemde social media ons allerlei opties bieden. Maar om verzekerd te zijn van een effectieve socialmediastrategie, is het belangrijk om naar de gebruikers van het platform te kijken. Als jouw doelgroep geen gebruik maakt van een social medium als Instagram, dan hoef je hier ook geen tijd en moeite in te stoppen. Je houdt dan meer tijd en geld over om te investeren in andere socialmediakanalen, waar jouw doelgroep wel gebruik van maakt. De gebruikersgroep van een social medium kan veranderen, dus houd dit wel goed in de gaten.

*De cijfers uit dit artikel komen uit het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom Research & Consultancy

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact