Wat is Social Commerce?

  • 2 min. leestijd
  • 25 februari 2011

Social Commerce – Wat is het? Wat doe het? Hoe kun jij het gebruiken?

Welkom op de blog van Be Socialized. U kunt zich per mail aanmelden voor deze blog door in de kolom rechts uw emailadres achter te laten. Be Socialized is specialist op social media gebied en helpt u graag met het adequaat inzetten van een social media campagne bij het realiseren van de doelstellingen van uw bedrijf of organisatie.

Een nieuw buzzwoord dat we de laatste tijd steeds vaker horen is “social commerce.” Zoals het vaak met deze nieuwe woorden gaat, wat het daadwerkelijk betekent is niet geheel nieuw. Mensen passen social commerce al toe sinds het begin van de handel. Maar nieuwe toepassingen hebben het mogelijk gemaakt voor bedrijven om op een nieuwe manier sociale interactie tussen klanten op gang te brengen. Laten we eens kijken wat social commerce betekent met de huidige tools en online verkoopmogelijkheden.

Wat is nu precies social commerce?

Wikipedia:

Social commerce[1] is a subset of electronic commerce that involves using social media, online media that supports social interaction and user contributions, to assist in the online buying and selling of products and services.

Social commerce in zijn huidige vorm vond haar oorsprong bij de start van sites als Amazon en Yahoo die de mogelijkheid van reviews/beroordelingen toevoegde aan producten- en dienstenverkoop zodat klanten met elkaar konden praten op webwinkels.

Wie gebruiken die social commerce?

De meeste grote ecommerce sites (online winkels) gebruiken op een of andere manier social commerce maar ook steeds vaker passen kleine sites een review mogelijkheid en mogelijkheid tot het plaatsen van opmerkingen toe. En sommige bedrijven, zoals het Amerikaanse Threadless, passen het zelfs toe voor producten die ze nog niet verkopen, maar willen gaan verkopen. The Altimeter group presenteerde onlangs in een webinar een aantal mogelijkheden:

Rise of Social Commerce (Webinar)

[slideshare id=7003682&doc=webinarfinal-110221162516-phpapp02]

Hoe kun je social commerce gebruiken?

In sommige gevallen gebruikt jou bedrijf misschien al social commerce, als je bijvoorbeeld social media tools inzet om je met je klanten te verbinden. Als je een klantenservice hebt of feedback van klanten ontvangt, dan krijg je informatie over wat je klanten van je organisatie verwachten. Het uitzoeken hoe je de klant kunt betrekken in het productproces kan een bijdrage kan leveren aan de effectiviteit van jou bedrijf

 

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact