Wat doen socialmediamonitoringtools voor de contentmarketeer?
- 3 min. leestijd
- 13 november 2014
We leven steeds meer in het moment en delen onze emoties via social media. Als je als bedrijf actief bent op het internet kun je er vanuit gaan dat je vroeg of laat in aanraking komt met berichten van consumenten die betrekking hebben op je bedrijf, werknemer, product of dienst. Dit kan twee kanten op gaan: positief of negatief. Hoe dan ook, het is van belang om te weten wat er over je gezegd wordt. Het internet is namelijk openbaar en publiciteit (op welke wijze dan ook) kan van invloed zijn op de verkoop van je product of dienst. Socialmediamonitoring kan dan ook van grote waarde zijn voor de contentmarketeer.
Luister en leer
Het online ‘luisteren’ naar je doelgroep is een essentieel onderdeel van je strategie en van belang om een relatie met je doelgroep op te bouwen. Goed luisteren zorgt ervoor dat je content op maat kunt aanbieden. Deze content op maat zorgt voor bijvoorbeeld een betere reputatie of leidt tot meer verkoop.
Dagelijks luisteren naar alle kanalen op social media en andere plaatsen waar over jou wordt gesproken kost veel tijd en zorgt voor een enorme hoeveelheid ongestructureerde informatie. Deze informatie omzetten naar bruikbare gegevens voor jouw bedrijf kan ontzettend veel tijd kosten. Gelukkig zijn er monitoringtools om al deze relevante gesprekken om te zetten naar overzichtelijke grafieken, tabellen en cijfers. Ze maken het leven van de marketeer dus een stuk makkelijker!
Voor wie is monitoren geschikt?
In principe kan elke marketeer aan de slag met monitoring. Ik zeg bewust ‘in principe’ want voor je start is het belangrijk dat je weet wat je einddoel is. Monitoringtools kunnen namelijk worden ingezet voor verschillende doeleinden. Denk hierbij aan reputatiemanagement, klantenservice, het creëren van engagement, marktonderzoek etc. De vraag is wat je wil doen. Wil je webcare uitvoeren? Wil je zien hoeveel engagement je momenteel genereert op social media? Of vind je het belangrijk om influencers die over je praten in kaart te brengen?
Wat doen de tools precies?
De monitoring tools registeren wat er door wie en op welk kanaal over jouw product of dienst wordt gezegd. Je kunt bijhouden hoe vaak je content wordt bekeken, gedeeld en hoeveel clicks je krijgt. Ook zijn er vaak filters beschikbaar om bijvoorbeeld te selecteren op demografische gegevens, tags, influencers en of het bericht positief of negatief is. Al deze data wordt verzameld en op een grote hoop gegooid. Vervolgens kan deze ‘rauwe data’ worden omgezet in makkelijk te lezen grafieken. Deze geven je inzicht in de discussies op het internet die betrekking hebben op jouw product of dienst. Indien nodig kun je vervolgens je strategie aanpassen.
Welke kanalen wil ik monitoren?
Elke tool heeft zijn eigen kanalen die het kan monitoren. Deze kunnen variëren van online bronnen als social media, fora, websites, afbeeldingen en blogs tot de offline media als radio, tv en printmedia. Denk bij deze laatste aan kranten en (vak)bladen. Je keuze voor een specifieke tool kan dus afhangen van de bronnen die je wilt tracken.
De voordelen van monitoring tools
– Het monitoring-dashboard bij de tools kan direct een (gefilterd) overzicht geven van waar er over je gesproken wordt. De dashboards zijn soms in te delen op een manier die jij prettig vindt.
– Bij een aantal tools kun je historische analyses maken op basis van wat er (tot een beperkte tijd in het verleden) gezegd is over jouw product of dienst.
– Er zijn tools waar je zelf bronnen kunt toevoegen die je wilt tracken.
– De meeste tools slaan de verkregen data automatisch op.
– De verkregen data kan worden omgezet in makkelijk te lezen documenten.
– Je kunt je KPI’s tracken en zo kijken op je ROI wordt behaald. Bereik je de juiste mensen en heeft dit gevolgen voor je product of dienst? Is het huidige gebruik van je kanaal de moeite/investering waard?
– De tools worden gebouwd op gebruiksvriendelijkheid
Voorbeelden van tools
Er zijn waarschijnlijk tientallen monitoringtools die aansluiten op jouw wensen. Voor een kleine indicatie van de hoeveelheid beschikbare tools en de functies ervan zou je hier eens een kijkje moeten nemen. De hoeveelheid is misschien overweldigend, maar wij helpen je graag met het vinden van de tool die het beste bij jouw doel aansluit.
Heb je hulp nodig bij het starten met monitoren, of ben je bezig en weet je niet hoe je verder moet? Wij werken zelf ook met monitoring tools voor onze klanten. We weten hoe en waar we moeten zoeken en kunnen zo veel werk uit handen nemen. Daarnaast weten we hoe we de data moeten interpreteren zodat we je een duidelijke rapportage kunnen geven. We kunnen deze indien gewenst ook omzetten in een effectieve content strategie zodat je nog meer uit je social media haalt. Neem dus gerust contact met ons op!
einde
Behoefte aan advies op maat voor jouw project?
contact