Visueel scoren met Instagram, Pinterest en Snapchat
- 4 min. leestijd
- 28 september 2015
Visuele content is onmisbaar. Via Instagram, Pinterest en Snapchat kan je visuele content op een andere manier delen dan via andere social media. Maar hoe en wanneer schakel je deze social media het beste in? In dit artikel bespreek ik bedrijven die deze social media succesvol inzetten.
We weten het allemaal, een beeld zegt meer dan duizend woorden. Foto’s, video’s en infographics zijn goede middelen om je verhaal kracht te geven. Een beeld grijpt de aandacht en blijft de doelgroep beter bij dan een tekst. Drie social mediakanalen die zich primair focussen op visuele content zijn Instagram, Pinterest en Snapchat. Deze kanalen worden door veel bedrijven ingezet voor marketingdoeleinden. En elk bedrijf doet dit op een unieke manier. Een verschillende benadering per medium is een must om je te onderscheiden van andere ondernemingen.
Instagram is op dit moment een populair social mediaplatform dat vooral wordt gebruikt door jongeren. Alleen al in Nederland kent dit medium 1,8 miljoen gebruikers. Het aantal actieve instagrammers blijft sterk stijgen.
SLA
Een Nederlands bedrijf dat Instagram op een succesvolle manier inzet, is SLA: een saladebar met vestigingen in Amsterdam en Utrecht. De berichten op dit account gaan voornamelijk over de verschillende vestigingen en de salades. Met meer dan 12.000 volgers doet SLA het meer dan goed op Instagram. Elk bericht wordt massaal geliked. Maar waar heeft SLA dit succes aan te danken? Het bedrijf is consistent in haar content. Bij SLA gaat het om de salade, het sapje, het kookboek of een ingrediënt. Er wordt elke dag een foto geplaatst van een mooi opgemaakt bord met een salade van SLA in een stijl die voor de volgers te herkennen is. Inspirerende en mooie beelden staan centraal en deze foto’s trekken de aandacht. De juiste content is dat wat telt. SLA weet wat haar doelgroep belangrijk vindt en wat zij wil zien: salades waar je van gaat watertanden.
Bugaboo
Een ander bedrijf dat het erg goed doet op Instagram is Bugaboo. Het kanaal wordt door Bugaboo voornamelijk ingezet om de interactie met haar doelgroep, jonge moeders en vaders, op te zoeken. Bugaboo plaatst sterke en vooral mooie foto’s die een verhaal vertellen, bijvoorbeeld een foto van een sportende moeder met een Bugaboo in haar hand. Anders dan SLA maakt Bugaboo veelvoudig gebruik van acties op haar Instagram-account. De doelgroep wordt gevraagd een foto te uploaden en daarin Bugaboo te taggen of haar hashtag te gebruiken. Op deze manier wordt er gewerkt aan de naamsbekendheid en worden er meer mensen uit de doelgroep bereikt. Als ‘tegenprestatie’ wordt elke dag een foto uitgeroepen tot foto van de dag. Een leuke interactie tussen het bedrijf en haar doelgroep.
Ruim 1,6 miljoen Nederlanders pinnen hun interesses en wensen op Pinterest. Het medium focust zich op de uitwisseling van creatieve ideeën en interesses door het delen van foto’s, video’s en infographics.
Allerhande
Met bijna 20.000 volgers is het tijdschrift van Albert Heijn, de Allerhande, een hit op Pinterest. Het tijdschrift plaatst veel op het social mediakanaal. Van heerlijke bonusrecepten tot powerfoods. De content van het echte blad en de content op Pinterest verschillen weinig. Toch is het een handige aanvulling, omdat de doelgroep de recepten die zij lekker vindt op deze manier gemakkelijk kan bewaren. Ook zijn de recepten snel terug te vinden. Omdat de doelgroep haar interesses pint, weet je als bedrijf goed wat er speelt bij de doelgroep. Allerhande hanteert daarnaast een eigen, vaste stijl op Pinterest, waardoor de pagina er verzorgd en mooi uitziet.
HEMA
Ook HEMA doet het erg goed op dit social medium. Het bedrijf heeft bijna 29.000 volgers op Pinterest en pint vooral veel foto’s ter inspiratie. De beelden die HEMA op haar kanaal plaatst zijn voornamelijk foto’s van haar eigen producten. Toch weet het bedrijf door een verscheidenheid aan foto’s haar account interessant te houden. Een leuk voorbeeld is de ontwerpwedstrijd die HEMA dit jaar organiseerde. Op Pinterest werden alle genomineerde ideeën weergegeven en op de overige social media werd er aangespoord om te stemmen op het beste idee.
Snapchat
Een andere manier om visuele content te verspreiden onder de doelgroep is door de inzet van Snapchat. Op dit kanaal kunnen foto’s of korte video’s worden verstuurd naar volgers. Het is een leuk en luchtig medium dat vooral populair is onder jongeren. Ruim 800.000 mensen in Nederland gebruiken Snapchat. Vooral in Amerika en Engeland zijn de marketingmogelijkheden op uitgebreid. In Nederland zijn de mogelijkheden (helaas) nog beperkt. Er is nog geen mogelijkheid voor Nederlandse bedrijven om een eigen kanaal te hebben. Dit is wel mogelijk voor grote internationale merken, bijvoorbeeld MTV, CNN en National Geographic. Snapchat is een goed medium om de doelgroep op een niet-traditionele en vermakelijke manier te bereiken en groeit snel onder de jongere generatie. Dit medium kan jouw bedrijf op een nieuwe manier in contact brengen met jouw doelgroep.
GOGO
Een goed voorbeeld van een bedrijf dat gebruik maakt van Snapchat is de jongeren reisorganisatie GOGO. GOGO geeft via allerlei foto’s en video’s op Snapchat een leuke sfeerimpressie van de feesten die door GOGO worden georganiseerd. De organisatie is actief op Snapchat omdat bijna hun gehele doelgroep (jongeren tussen de 16 en 24 jaar) veel gebruik maakt van dit medium.
NOS Nieuws
Naast bedrijven met een jonge doelgroep, zijn er ook bedrijven actief op Snapchat die over het algemeen een oudere doelgroep hebben. Een voorbeeld hiervan is het NOS nieuws. De nieuwszender blijft dicht bij haar eigen kracht op Snapchat, namelijk de doelgroep voorzien van actueel nieuws. De NOS heeft geen eigen kanaal, maar ze plaatsen korte uitzendingen met een eigen account. NOS past het nieuws dat via Snapchat wordt gedeeld aan tot snelle, behapbare berichten. Voor een uitzending op Snapchat worden er korte filmpjes gemaakt van maximaal tien seconden. Een nieuwsuitzending van een dag duurt ongeveer een minuut. De inhoud van de berichten op Snapchat is luchtig en makkelijk te volgen.
Denk na over het doel van jouw visuele kanalen
Visuele social media kunnen van toegevoegde waarde zijn voor jouw bedrijf. Het draait tegenwoordig steeds meer om beeld. Bedrijven moeten goed nadenken over wat het doel is van de inzet van visuele social media en welke kanalen interessant kunnen zijn en welke juist niet. Het is van belang dat er een passende contentstrategie wordt gehanteerd. Op het medium moet er een herkenbare visuele stijl worden gebruikt, die bij het bedrijf en bij de doelgroep aansluit. Be Socialized kan jouw bedrijf hierbij helpen! Lees meer over onze diensten op het gebied van contentmarketing.
einde