Top 25 Nederlandse merken op Facebook (Oktober 2011)

  • 3 min. leestijd
  • 18 november 2011

Steeds meer merken werken aan hun aanwezigheid op Facebook omdat zij het belang inzien van het opbouwen van een grote eigen community waarmee je vervolgens de dialoog aan kunt gaan. Leuk om dus te kijken hoe het de Nederlandse merken vergaat. Het grootste Nederlandse merk is Uitmetkorting.nl die net als nummer 2 Hi meer dan 100.000 fans heeft op Facebook.

Dit onderzoek werd gepubliceerd door de Nederlandse blog Facebookpro.

Op nummer 3 staat een nieuwkomer: Networking4all, een hostingpartij uit Amsterdam die in het verleden niet in de lijst stond maar nu wel door de nieuwe methode waarmee de lijst is samengesteld. Aldus de maker van het onderzoek Facebookpro: Voor de samenstelling van deze lijst is gebruik gemaakt van Allin1social die middels een API connectie de ranglijst automatisch samenstelt en stijging of daling van de afgelopen maand meet. Deze onderzoekswijze is effectief maar heeft als nadeel dat het een overzicht geeft van alle fans van een pagina en niet enkel de Nederlandse. Daarom staan sommige internationale pagina’s wel in de lijst maar betekent dit niet dat het allemaal Nederlandse fans zijn (voorbeeld Networking4all). In de toekomst wordt ook het aantal interacties meegenomen zodat er ook uitspraken kunnen worden gedaan over kwaliteit i.p.v. enkel de kwantiteit. Tevens kan het uiteraard voorkomen dat een bepaalde Nederlandse pagina die er wel in hoort ontbreekt. Laat het ons weten, dan geven wij het door aan Facebookpro. Wat ons al opviel is dat bijvoorbeeld voetbalclub Ajax niet in de lijst voorkomt met 246.000 likes.

Opvallende stijgers: Q-music en Jiba

De sterkste procentuele stijgers in de lijst zijn Q-music en Jiba met een toename van 183,7% respectievelijk 63,9%. De stijging van Q-music is te verklaren doordat ze op Facebook exclusief tips weggeven voor “Het geluid van Q-music”. Normaal gesproken waren de tips voor Het Geluid eenmalig op Q-music te horen. Maar nu worden de tips exclusief op Facebook gezet en de DJ’s communiceren dat ook actief op de radio. Dit resulteert in een explosieve toename van het aantal fans voor dit radiostation. De stijging van Jiba komt doordat ze voor iedere like 2,50 euro doneren aan Stichting Pink Ribbon. Meer dan 13.000 fans hebben daardoor al gezorgd voor een donatie van ruim 33.000 euro.

De dalers: LensWay.nl & PayPal Nederland

Van bijna alle pagina’s in het overzicht neemt het aantal fans toe maar er zijn ook twee pagina’s die minder fans hebben dan 30 dagen geleden: LensWay.nl & PayPal Nederland. Het aantal fans van LensWay.nl nam in de Top 25 van augustus ook al af maar door een explosieve stijging in enkele dagen tijd (12-16 september) kwamen ze boven de 40.000 fans waarna het aantal fans weer geleidelijk aan het dalen is. Waar deze stijging vandaan komt is enigszins onduidelijk want afgezien van een update op 9 september waarin ze het hebben over een actie heeft de pagina geen updates verstuurd tussen t/m 3 oktober. Daarnaast heeft LensWay grote moeite om de fans betrokken te houden want de engagement in de afgelopen 7 dagen is bijzonder laag (slechts 40 van 39.000 fans heeft met de pagina engaged).

PayPal daalt ook

Ook PayPal Nederland heeft te kampen met een teruglopend aantal fans. Zij hebben enkele maanden geleden gratis Ipad’s weggegeven om nieuwe fans te werven wat zeer effectief was in het vergaren van nieuwe fans. Het gevaar van dit soort acties is dat zodra de actie is afgelopen fans ‘unliken’ omdat ze niet geïnteresseerd zijn in de pagina maar enkel in de prijs die ze konden winnen. Dat is hoogstwaarschijnlijk de belangrijkste reden voor het teruglopende aantal fans van PayPal op dit moment. Volgende week start een nieuwe actie dus dan zal het aantal fans zeker weer stijgen.

Een like is pas het begin

Door een overzicht te geven van de grootste merken kan het idee ontstaan dat het alleen om kwantiteit gaat. Uiteindelijk draait het om de engagement die je hebt met je fans om echt te hebben aan een fan. Daarom komt binnenkort ook een overzicht uit van de Nederlandse merken met de hoogste engagement. Want een like is pas het begin van de real-time engagement.

Be Socialized ontwikkelt Facebook campagnes voor haar klanten waardoor er meer likes ontstaan, maar Be Socialized verzorgt tevens community management. Hierbij worden regelmatig interessante berichten geplaatst in de community, worden vragen beantwoord en wordt de dialoog levend gehouden. Ook verzorgen onze community managers buzz marketing, het ingaan op voor het merk van onze klant relevante dialoog buiten de eigen community met als doel de klant naar de community van het merk te halen.

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact