Tips en tricks om toch je link-preview op Facebook aan te passen

  • 4 min. leestijd
  • 02 augustus 2017

Zoals je misschien al gemerkt hebt, is het sinds kort niet meer mogelijk om de link-preview van links die je deelt via Facebook aan te passen. In eerste instantie lijkt dit reden voor paniek! Gelukkig zijn er tools om alsnog link-previews aan te kunnen passen. Dit vraagt echter wel om een andere aanpak van link-sharing via Facebook. Wat is er veranderd en wat kun je doen om alsnog mooi opgemaakte links te delen via Facebook?

Wat is er veranderd?

Waar het eerst altijd mogelijk was om de link, afbeelding en beschrijving van de link-preview aan te passen, is dit nu niet meer het geval. Als je nu dus een link deelt naar een pagina waarvan jij niet de eigenaar bent, heb je niet meer de mogelijkheid om deze link helemaal naar jouw wensen aan te passen.

Facebook heeft dit naar eigen zeggen gedaan om clickbait aan te pakken. Er werd te veel misbruik gemaakt van de tool door pagina’s die misleidende links deelden. Deze pagina’s pasten de links vaak dusdanig aan, dat de link die via Facebook gedeeld werd een andere inhoud presenteerde dan de pagina waar naartoe werd gelinkt daadwerkelijk toonde. De Link Ownership Tool werd dus misbruikt om fake news te verspreiden via Facebook.

Link Ownership Tool

Facebook heeft een aantal pagina’s de mogelijkheid gegeven om nog wel gebruik te maken van de Link Ownership Tool. Deze pagina’s worden door Facebook worden beschouwd als uitgevers. Als jouw Facebook-pagina tot dit selecte gezelschap behoort, ben je een lucky one. De meerderheid van de Facebook-pagina’s kan deze tool namelijk niet meer gebruiken en het ziet er voorlopig niet naar uit dat dit op korte termijn gaat veranderen. Facebook heeft aangegeven geen gehoor te geven aan pagina’s die toch verzoeken om deze tool te bemachtigen.

Wat nu?

Het is niet gek dat je in paniek raakt wanneer je een link wilt delen en merkt dat je deze niet meer naar eigen wensen aan kunt passen. Logisch! Deze aanpassing vraagt ook om nieuwe manieren van link-sharing en de meeste aanpassingen die je kunt doen om je links toch mooi te kunnen bewerken vinden buiten Facebook plaats. Is Facebook dus (net als bij vele Nederlanders) helemaal jouw comfort zone, dan zal je deze moeten verlaten om toch mooie link-previews te maken voor link-sharing via Facebook.

Buiten je comfort zone kunnen ook mooie dingen gebeuren en er zijn gelukkig tools om alsnog de links aan te passen die je via Facebook wilt delen. De volgende 2 tips en tricks kunnen jou helpen om je link-previews te optimaliseren.

1. Open Graph

Wanneer je een link naar je eigen website wilt delen, kun je deze sowieso aanpassen zodat deze precies zo op Facebook verschijnt zoals jij dat voor ogen hebt. Dit kan met behulp van Open Graph. Een link op Facebook bestaat uit een afbeelding, een link-titel en een beschrijving van de webpagina. Hoe wordt deze samengesteld?

Als je een link via Facebook deelt, crawlt Facebook altijd de pagina waar naartoe gelinkt wordt, om zo de look van deze link samen te stellen. Vaak worden dan de titel van de pagina, de eerste afbeelding die de crawler tegenkomt (meestal de header) en de eerste tekst van de pagina (meestal de intro) meegenomen.

Je kunt echter ook handmatig instellen welke informatie Facebook gebruikt om de link samen te stellen. Dit kan met behulp van een tool genaamd Open Graph. In deze code kun je handmatig het volgende invoegen:

– De URL naar de webpagina
– De titel van de link-titel
– De beschrijving
– De URL naar de link-afbeelding

In de praktijk ziet dat er zo uit:

Link-preview

En op Facebook komt het er dan zo uit te zien:

(Bron: Frankwatching)

Veel websitetools, zoals WordPress, Joomla en Drupal hebben een plugin of extension waarmee je de Open Graph van de pagina’s zelf kunt aanpassen. Op deze manier kun je dus zelf voor al jouw webpagina’s instellen hoe de Facebook-link naar deze webpagina eruit komt te zien. We adviseren iedereen dan ook om elke keer als je een nieuwe webpagina aanmaakt in bijvoorbeeld WordPress, de Open Graph in te vullen om zo je links te optimaliseren voor Facebook-sharing.

2. Gebruik de Facebook Sharing Debugger Tool voor externe links

Natuurlijk is het ook zo dat je via Facebook weleens links wilt delen die niet naar jouw eigen webpagina verwijzen. Je kunt dan helaas niet meer deze link helemaal naar jouw wensen aanpassen via Facebook. Wat je wel kunt doen is van tevoren checken hoe een Link Preview eruit komt te zien door middel van de Facebook Sharing Debugger Tool. Hierin zie je precies hoe zo’n link eruit komt te zien. Is de link niet naar wens? Dan zul je op zoek moeten naar andere content.

Het is ook aan te raden om deze tool te gebruiken om te checken hoe de link-previews naar jouw eigen webpagina’s er op Facebook uit komen te zien.

Is dit alles?

We kunnen ons voorstellen dat je op meer tips en tricks had gehoopt. Helaas zijn dit voorlopig de enige tools die bekend zijn om op een goede manier in te spelen op de verdwijning van de Link Ownership Tool. Het betekent in ieder geval dat je meer tijd moet steken in het optimaliseren van jouw website op Facebook. Als andere websites dit ook doen, zal ook het delen van externe links via Facebook nog steeds mogelijk zijn.

Besocialized houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Zodra er meer duidelijk is en meer tools bekend zijn, zullen wij dit uiteraard delen. We keep you posted!

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact