Social media, wanneer is het afgelopen?

  • 2 min. leestijd
  • 03 april 2014

Nooit, als je het ons vraagt. En dat is maar goed ook, want zonder social media hebben we bij Be Socialized weinig werk! Toch zijn er mensen die denken dat er aan social media een houdbaarheidsdatum zit waar op internet veel over wordt gespeculeerd. “Het einde van Facebook komt nabij”, “Groei social media neemt af”, de koppen van sommige artikelen doen ons vermoeden dat social media in een neerwaartse spiraal terecht is gekomen, maar in hoeverre neemt het gebruik echt af?

Gebruik van Facebook neemt af
Het social medialandschap is goed gevuld met verschillende platforms en sinds het ontstaan hebben we al meerdere kanalen zien komen en gaan. In 2002 werd de basis gelegd met het Canadese platform Friendster en iets later, medio 2003, kwam MySpace. Dit waren de eerste twee netwerken waar ‘iedereen’ op te vinden was. In 2004 werd Facebook opgericht wat nu, tien jaar later, uitgegroeid is tot het grootste online platform. Maar hoewel het netwerk nog steeds groeit, neemt deze groei snel af. Waar Facebook tussen 2010 en 2012 nog met 44 procent groeide, was dit in 2013 maar 7 procent. Maar hoe gek is dat als er in de Westerse wereld alleen al meer dan 1,19 miljard maandelijkse gebruikers zijn.

Social media komen en gaan
Zoals je ziet is er voor alle netwerken een tijd van komen en een tijd van gaan. Friendster en MySpace waren bij hun ontstaan immens populair, maar toen nieuwe social media de kop opstaken, verhuisden de gebruikers naar deze nieuwe platformen en verloren Friendster en MySpace aan kracht.

Met het ontstaan in 2004 is Facebook ook al een oude rot in het vak. Het is dus helemaal niet raar dat de groei van het platform ondertussen afneemt en gebruikers trek hebben in iets nieuws. Want in tegenstelling tot Facebook groeit het relatief nieuwe Instagram (2012) als kool en ook Pinterest en Snapchat doen het goed.

Social media is een blijvertje
Het gebruik van sommige platformen neemt af, omdat mensen verhuizen van het ene medium naar het andere. Net als veel producten hebben sociale netwerken een houdbaarheidsdatum, maar social media in zijn geheel is wat ons betreft een blijvertje. Moet Twitter aan gebruikers inleveren, dan steekt er wel weer een nieuw platform op waar de menigte zijn ei op kwijt kan. Gelukkig maar, want anders zouden wij op zoek moeten naar een nieuwe baan!

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact