Social media trends anno 2014

  • 2 min. leestijd
  • 27 mei 2014

LinkedIn, Pinterest, Facebook, Instagram, Twitter, Google+, er zijn ontzettend veel social media platforms om in de gaten te houden. Op het ene moment zit Facebook in een lift, op het andere moment komt Pinterest op de markt en groeit harder dan elk kanaal ooit tevoren! Wat zijn precies de social media trends en ontwikkelingen anno 2014 volgens Be Socialized?

Visueel en videomarketing
Het visuele aspect van social media is al een langere tijd belangrijk en zal ook in de toekomst een grote rol blijven spelen. Sterke, mooie afbeeldingen zijn deelbaar en spreken de doelgroep aan. Videomarketing is hier een afgeleide van en kan een grote meerwaarde bieden voor je bedrijf. Zie bijvoorbeeld de beroemde video The Candidate van Heineken die een hoop views en bekendheid voor een traineeship bij Heineken heeft opgeleverd.

Influencer marketing
Je product of dienst onder de aandacht brengen met specifieke influencers in de markt, dat is influencer marketing. Een techniek die goed werkt en ook nog eens erg persoonlijk is! Doordat consumenten over het algemeen niet meer gevoelig zijn voor reclame, is influencer marketing een effectieve manier om hun toch te bereiken. Bloggers en vloggers worden online steeds belangrijker en hebben een grote invloed op hun volgers. Een klein, recent voorbeeld van influencer marketing is afkomstig van Albert Heijn. Naar verschillende food- en lifestylebloggers stuurde het merk hun nieuwe puur fruitsappen op. Vervolgens promootte de schare aan bloggers foto’s van de nieuwe, lekkere sapjes van de Appie op hun Instagram-account. Dat is nog eens op een makkelijke en effectieve manier je product onder de aandacht brengen!

Social media trend 3: menselijk en authentiek
Het is al te zien bij bloggers en vloggers, op een menselijke en persoonlijke manier contact hebben, vinden mensen fijn. Dit maakt de situatie niet alleen persoonlijk, maar ook betrouwbaar. Merken zullen zich naar dit niveau van communiceren gaan begeven om het contact met de doelgroep een persoonlijke invulling te geven. Gebruik bijvoorbeeld sterke verhalen van medewerkers en laat werknemers over het bedrijf bloggen en twitteren.

Meer over social media trends lezen?
Natuurlijk zijn wij niet de enige die social media trends voorspellen en op een rijtje zetten. Er zijn op internet talloze artikelen te vinden vol social media trends en ontwikkelingen in de branche die ook erg interessant zijn. Lees bijvoorbeeld eens het artikel op Marketingfacts van trendstrateeg Lieke Lamb of de vier social media trends van Sprout.

Wat zijn jouw voorspellingen voor social media? Gaan we bijvoorbeeld weer terug naar offline of wordt het juist steeds meer en meer online gericht? Laat ons weten wat volgens jou de social media trends zijn via een reactie op Twitter of Facebook!

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact