Interessante social media onderzoeken van de afgelopen tijd

  • 2 min. leestijd
  • 08 juli 2014

Social media is een discipline dat constant in beweging is. Er wordt daarom veel onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld de invloed, groei en de prestaties van de verschillende platforms. Is er vooruitgang te zien in het bereik van de kanalen en welke kanalen realiseren de meeste engagement? Ook kan je aan de hand van social media onderzoeken voorspellen wat de trends binnen het vakgebied zullen zijn en welke ontwikkelingen er zullen plaatsvinden.

Social media onderzoek door Newcom
Newcom is een partij die verschillende onderzoeken uitvoert voor een verscheidenheid aan partijen. Een veelbesproken research van hen is het social media onderzoek 2014. Het onderzoek brengt het social media gebruik onder Nederlanders in kaart. Zo is uit het onderzoek gebleken dat Facebook en Google+ de sterkst groeiende media zijn en Instagram in een korte tijd een extreme vlucht heeft gemaakt.

Social media gebruik onder bedrijven
Een social media onderzoek dat zich specifiek focust op de inzet van sociale kanalen onder bedrijven is de #SMO_13, een onderzoek van Pondres. Het onderzoek laat statistieken zien die te maken hebben met de inzet en meerwaarde van social media voor bedrijven. In 2013 zette 31 procent van de Nederlandse bedrijven nog geen social media in. 34 procent van deze bedrijven doet dit omdat zij (nog) geen meerwaarde zien in social media.

Social media onderzoek naar de impact op de verkoop
Het Social Media & Sales Quota onderzoek van een Amerikaans consultancy bureau laat zien wat de inzet van social media doet met de verkoopresultaten van een bedrijf. “Does social selling really works?” Volgens het consultancy bureau is het antwoord op deze vraag ‘ja’. 54 procent van de respondenten geeft bijvoorbeeld aan dat zij een verkoop hebben gerealiseerd met dank aan social media.

Gebruik van social media op de werkvloer
Een onderzoek van Easynet Global Services en Ipanema Technologies wijst uit dat social media op de werkvloer steeds meer geaccepteerd wordt. Steeds minder bedrijven blokkeren de platforms op de desktops van hun medewerkers. Zo werd Facebook in 2012 nog bij 67 procent van de bedrijven geblokkeerd en is dit in 2013 teruggelopen naar 52 procent. Vooral in de Verenigde Staten worden social platforms vaak geblokkeerd zodat het werknemers niet kan afleiden.

Onderzoek naar het effect van social media op jongeren
Een heel ander soort social media onderzoek is het onderzoek dat is uitgevoerd door de Nationale Academie voor Media & Maatschappij. De research wijst uit dat jongeren in de leeftijdscategorie van 13 tot en met 18 jaar last hebben van social media stress. Dit betekent dat zij niet meer in staat zijn om zonder social media zelfstandig te functioneren. Jongeren zijn vaak bang dat ze – als ze hun Facebook, Twitter of Whatsapp niet checken – buitengesloten raken. Ze hebben een angst om dingen te missen (Fear of Missing Out) en worden blootgesteld aan stress en spanningen, omdat ze een verplichting voelen om direct op berichten te reageren. Meer dan 50 procent van de jongeren zegt dat ze onrustig worden als ze hun smartphone vergeten mee te nemen.

De impact van social media
De verschillende social media onderzoeken wijzen uit dat de impact van de kanalen gigantisch groot is. Het ene platform heeft meer impact dan het andere platform, maar al met al speelt social media een grote rol in het hedendaagse leven. De hoogste tijd om je strategie op scherp te stellen en de interactie met de doelgroep via de online kanalen aan te gaan!

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact