Social media: inhaken tot je erbij neervalt

  • 3 min. leestijd
  • 24 juni 2014

Na de eerste WK wedstrijd – die ene waar we zo glansrijk dat Spaanse team de grond in boorden – zat ik na afloop weer thuis op de bank. Even rustig de wedstrijd Australië – Chili kijken, dacht ik, maar daar kwam niks van in. Op social media was de wereld veel interessanter! De ene na de andere hilarische inhaker op het wereldgoal van v. Persie, het uitpersen van Spanje en de schoenen van Bruno Martins Indi vlogen me om de oren. Bekijken, lachen en doorsturen of delen, dat was voornamelijk waar de rest van de avond uit bestond.

Wat houdt inhaken precies in?

Allemaal leuk en aardig al die inhakers, maar wat houdt het eigenlijk precies in? Inhaken is niets meer of minder dan het maken van een shareable content-item rondom een actuele gebeurtenis en het delen ervan op social media. Shareable content is, zoals de naam al doet vermoeden, een afbeelding, artikel of video die bijvoorbeeld erg grappig, inspirerend of bijzonder is waardoor mensen dit met elkaar gaan delen. Op deze manier hoopt een merk viral te gaan en aanzien te creëren bij hun doelgroep. Originaliteit en de juiste timing zijn hierbij key.

Wanneer is men er mee begonnen?

In de PR-wereld is inhaken, oftewel newsjacking, al jaren een belangrijk aspect. Door snel op actuele gebeurtenissen te reageren, vergroot je de kans dat je bij een blogger of journalist onder de aandacht komt en zij jou vragen om commentaar voor in hun artikel. De komst van social media heeft het newsjacken echter verandert en de hype rondom inhaken vergroot. Newsjacken was eerst met name gericht op journalisten, maar online platforms hebben het mogelijk gemaakt voor merken om met inhakers ook direct de doelgroep te bereiken. Digitale kanalen maken het gemakkelijk om iets te publiceren en in het geval van inhakers speelt ook de deelfunctie van social media een grote rol.

Inhaken op het WK 2014

Inhaken is iets waar merken gek op zijn. Voor hen kan het WK niet vaak genoeg plaatsvinden. Je kunt nooit viral genoeg gaan! Tegenwoordig blijft dan ook geen enkel merk meer achter en worden de inhakers op social media steeds creatiever om maar zoveel mogelijk buzz te creëren. En buzz creëren doen ze, want we moeten toegeven; ze zijn leuk! Kijk mee naar onze top 5 van inhakers op het WK 2014.

1. Calvé
Ons favoriete pindakaasmerk is niet alleen goed in het produceren van smeuïge pindakaas, op het gebied van social inhakers weet Calvé van wanten. De inhaker sluit naadloos aan op de bekende campagne met ‘Pietertje’ van den Hoogenband.

inhakers wk voetbal social media calve

2. Heineken
Ook de koning onder de inhakers en ’s lands meest bekende biermerk Heineken doet weer (meerdere malen) mee met de wedstrijd van het inhaken. Onze favoriet is toch wel onderstaande inhaker waarmee tegelijkertijd ook nog even werd verwezen naar vrijdag de 13e. Twee vliegen in één klap!

wk inhaker heineken social media

3. Marktplaats
Marktplaats is geen merk dat vaak in de rijtjes met inhakers voorkomt, maar wij vinden deze infographic zeker het vermelden waard! Origineel, informatief en met Nederland als uiteindelijk winnaar kan deze social media inhaker niet ontbreken!

wk inhaker marktplaats infographic

4. Seat
Als rasechte Spanjaard kan Seat niet achterblijven. En dat doen ze goed!

inhaker wk voetbal seat

5. Samsung
Kort maar krachtig, deze inhaker van Samsung. Leuk, gevat en erg toepasbaar op de prestaties van het Nederlands elftal op het WK.

inhaker wk voetbal 2014 samsung

Naast de inhakers op social media lopen er ook talloze oranje campagnes. Aan juichpakken, oranje hamsters en sexy jurkjes in ieder geval geen tekort. Welke wk inhaker of campagne heeft jouw aandacht te pakken weten te krijgen en heb je gedeeld op social media? Laat het ons weten op Facebook of Twitter! Zelf met inhakers aan de slag? Houd dan wel even in de gaten wat er wel en niet mag op gebied van inhaken en social media.

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact