Social media en biermerken

  • 3 min. leestijd
  • 21 mei 2014

Bij Be Socialized houden we wel van een lekker, koud biertje. En wat smaakt er nou beter dan zelf gebrouwd bier? Precies. Daarom hebben we de woensdagmiddag gereserveerd om ons eigen bier te brouwen: Beer Socialized. Naast bier blijft social media ook altijd één van onze passies. Logischerwijs rolt daar een leuk artikel uit met de prestaties van verschillende biermerken op social media.

Dat Heineken één van de grootste, Nederlandse merken op social media is, is geen nieuwtje meer. Met zijn actuele inhakers domineert het merk op de online kanalen menig nationaal feestdag en nieuwsitem. Maar Heineken is niet het enige biermerk dat online actief is. Als groot bierliefhebbers hebben we de online communicatie van een paar, in Nederland ietwat minder bekende maar daardoor niet minder interessante, biermerken onder de loep genomen!

Pabst Blue Ribbon
Het biermerk is met ruim 332.000 fans actief op Facebook onder het mom van “this page is far more entertaining after a pounder. Or two.” De pagina van de het Amerikaanse merk uit Milwaukee staat vol mooie afbeeldingen die zeker de nodige engagement bij de doelgroep oproepen. Waarom? Veelal omdat de visuals een stoere, grappige insteek hebben met een korte tekst die de mannelijke doelgroep aanspreekt.

Daarnaast is het merk ook actief op Instagram en Twitter, maar deelt op alle kanalen dezelfde content. Leuk om te zien, maar in hoeverre blijft het leuk als dit op drie tijdlijnen onder je neus geschoven wordt?

social media biermerken pabst blue ribbon

Samuel Adams
Het merk Samuel Adams uit Boston is actief op Facebook, Twitter, Instagram én Pinterest en met actief bedoelen we dan ook echt actief. Samuel Adams deelt op elk kanaal andere content of dezelfde content in een ander jasje. Het blijft daardoor leuk om het biermerk op de verschillende kanalen te volgen. Goed gedaan als je het ons vraagt, want zo blijft het merk op meerdere timelines in het oog van de doelgroep springen! Toch heeft de Facebook-pagina van het merk relatief weinig likes, shares en reacties in vergelijking met het aantal fans. Waar bij Pabst Blue Ribbon de engagement erg hoog ligt, mag Samuel Adams 1.0154.000 fans actief te binden aan het merk.

Narragansett Beer
Dit Amerikaanse biermerk komt op Facebook met sommige posts nog niet echt to the point, maar laat zeker zien dat bier ook geliefd is op social media. Het merk gaat de interactie aan met haar doelgroep door hem bijvoorbeeld te laten kiezen tussen de designs van verschillende bierblikjes en maakt hier een aantrekkelijke visual bij. Ook op Instagram weet het merk middels mooie fotootjes en leuke afbeeldingen de dialoog aan te gaan met de klant. Wederom is de engagement van de bijna 42.000 fans van het biermerk op Facebook in vergelijking met Samuel Adams redelijk hoog.

narragansett beer social media facebook

Woodchuck Cider
Het is dan wel geen echt bier, maar ook dit merk klimt goed aan de weg op social media. Met aantrekkelijke posts probeert het Amerikaanse merk likes, comments en shares op te roepen. Ook op Woodchuck Cider’s Instagram-account probeert het merk . Toch ligt er voor Woodchuck Cider de taak om de content echt af te stemmen op de doelgroep, zodat deze hem nog meer aanspreekt. Pabst Blue Ribbon laat zien dat het mogelijk is!

biermerken op social media

Biermerken op social media
De buitenlandse biermerken zijn allen actief op Facebook en Instagram en tonen aan dat mooie visuals met een grappige insteek voor biermerken goede engagement opleveren. Wat Heineken doet in haar social media marketing wordt weer eens bewezen. Inhaken, mooie posts produceren en een grappige, luchtige insteek werkt (bijna) altijd.

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact