Social media cases om te onthouden

  • 2 min. leestijd
  • 13 mei 2014

Social media is ondertussen al niets nieuws meer, maar de inzet van de verschillende media blijft voor veel bedrijven nog steeds een uitdaging. De mogelijkheden zijn ongekend en de doelgroep is vaak gemakkelijk te bereiken, maar wat houdt ons dan vaak alsnog tegen? Deze social media cases bewijzen dat je aan de slag moet met social media en de interactie met de doelgroep juist goede dingen teweeg brengt!

social media

 

Neem je klanten mee in je social media strategie
Dat klanten op social media over je praten, is voor veel mensen geen nieuwe informatie. Dat klant ook vóór je merk kunnen praten, is misschien wel iets nieuws! Het bedrijf GiffGaff, een mobiele netwerkprovider, heeft een business model dat compleet gericht is op online, zo ook haar klantenservice. De telecomprovider zet hierbij haar klanten in om de vragen van andere klanten te beantwoorden en heeft zo een geheel eigen service community opgebouwd! Als beantwoorder van vragen spaar belminuten die ook omzetbaar zijn in geld.

Social media voor business to business
Het Noorse bedrijf ShipServ toont aan dat ook in de b2b-wereld social media successen kent. ShipServ is een digitale marktplaats voor de maritieme industrie. Online hebben ze met een beperkt budget en in een korte tijd een groot netwerk opgezet in de vorm van een marktplaats voor transportvragen. Een stap die niet alleen goed was voor de eigen business, maar ook hulp biedt aan de klant. En laat dat nou net de sleutel tot social media succes zijn!

Van social media drama tot groot succes
Als klanten of medewerkers online hun ongezouten mening over je geven, kun je bij de pakken neer gaan zitten, maar je kunt het ook gebruiken als goede feedback om je strategie eens onder handen te nemen! Domino’s Pizza had het ‘geluk’ dat haar medewerkers een video uploadde op Youtube waarin zij vieze dingen deden met het voedsel. Het filmpje ging viral, net als de online discussie over de kwaliteit van Domino’s Pizza. Enkele dagen later kwam Domino’s Pizza met een pr-bericht, een video met een reactie van de baas en ging online de conversatie met haar klanten aan. Vervolgens kwam het bedrijf met een social media strategie onder de noemer ‘het roer moet om’. Een documentaire en video’s met de mening van de klanten werden geüpload waarin zij verkondigden hoe vies het eten smaakte. Daaropvolgend liet Domino’s Pizza weten hoe zij dit gingen aanpakken met nieuwe recepten en diensten. En met succes! De verkoop kreeg een boost van 14 procent en de beurswaarde verdubbelde.

Zelf aan de slag met social media? Wij kunnen je hierbij helpen! Neem contact met ons op voor een goed advies!

 

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact