De rol van hashtags in Facebook

  • 2 min. leestijd
  • 26 september 2013

Met de functie van het gebruiken van hashtags in Facebook, biedt het grootste social media platform ter wereld de mogelijkheid om berichten makkelijk terug te vinden. Hashtags zetten zinsdelen of onderwerpen om in klikbare links. Dit werkt voor Facebook op: je persoonlijke tijdlijn, fan pagina, groepsberichten, evenementen en alle reacties. Wanneer er op een hashtag geklikt wordt, krijg je een overzicht van alle berichten dezelfde hashtag gebruikt hebben. Op die manier kunnen mensen met dezelfde interesses elkaar makkelijk vinden en mee praten over voor hun interessante topics. Het gebruik van hashtags in Facebook in niet alleen handig voor de gemiddelde Facebook gebruiker maar biedt marketingtechnisch ook mogelijkheden:

1. Het kan het bereik van jouw merk vergroten. Het gebruiken van hashtags zorgt er voor dat andere mensen jouw merk makkelijk terug vinden. Mensen die hierover praten, vinden elkaar eenvoudiger en dit kan zorgen voor meer engagement.
2. Het kan het merk versterken. Het gebruik van hashtags biedt de mogelijkheid om een nieuw product te promoten met jouw unieke hashtag.
3. Het versoepelt het gebruik van verschillende social media platformen. Je kunt nu namelijk dezelfde hashtag gebruik op verschillende social media kanalen.
4. Promotie van speciale gebeurtenissen en events. Je kunt een speciale hashtag gebruiken voor alle events en deze op verschillende social media gebruiken.
5. Het bereiken van nieuwe fans en potentiële leads. Omdat je kunt zoeken op interesses, kun je ook de gebruikers vinden met de interesses die relevant kunnen zijn voor jouw merk.

Tips voor het gebruik van hashtags:
– Gebruik ze zorgvuldig en niet in elke post. Bij overmatig gebruik, kunnen ze hun waarde verliezen.
– Hashtags moeten 1 woord zijn. Het heeft geen zin om een hele zin als onderwerp te nemen.
– Hashtags zijn niet hoofdletter gevoelig.
– Doe onderzoek naar de hashtag die je wilt gebruiken en kijk wat er al is op dat gebied.
– Moedig gebruikers van jouw hashtag aan om hun berichten openbaar te publiceren om zo meer bereik te krijgen.
– Bedrijven met een specifieke community kunnen hashtags gebruiken om mensen naar hun conversaties te lokken om zo nog meer interactie te creëren door middel van likes, shares en reacties.

Ons advies: maak gebruik van deze nieuwe mogelijkheid, het is een eenvoudig manier om jouw merk breder toegankelijk te maken en zo te laten groeien!

 

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact