Retargeting, een effectieve marketing methode

  • 2 min. leestijd
  • 08 november 2013

Mensen bereiken via marketing is een ding maar zorgen dat mensen ook daadwerkelijk overtuigd raken van jouw product/dienst is misschien nog wel belangrijker. Hiervoor is het noodzakelijk om effectief marketing te voeren. Een manier om dit te doen is via retargeting.

Tegenwoordig verzamelt het internet heel veel gegevens van al haar gebruikers. Al deze gegevens kunnen gebruikt worden om ons gedrag te voorspellen, wat een behoorlijke waarde heeft voor marketeers. Dat de schoenen die je eerder overwoog online te bestellen nu ineens in een banner onder in jouw beeldscherm staan, op een totaal andere website, is geen toeval. Dit is een voorbeeld van retargeting: gegevens van jou worden gebruikt om jou opnieuw te interesseren voor een product.

Technisch gezien werkt het als volgt: de site die jij bezoekt, “plant” als het ware een cookie in jouw webbrowser die als een soort volgsysteem werkt. Hier merk je als gebruiker niets van. Vervolgens laat deze cookie de retargeting provider op een later moment weten wanneer de gepersonaliseerde advertenties moeten verschijnen. Om deze te personaliseren worden dus de gegevens gebruikt van jouw eerdere surfgedrag. Dit gedrag kan variëren van het bezoeken van een website, het invullen van zoekwoorden, het liken op Facebook of zelfs het openen van een e-mail.

Het is zelfs al mogelijk om een lijst met e-mail adressen die je als bedrijf hebt verzameld, door te sturen naar een retargeting-dienst. Deze vindt deze contacten vervolgens online terug en tagt deze mensen met een cookie. De gebruikers zien vervolgens jouw advertenties verschijnen op het web.

Retargeting is een effectieve marketing methode omdat de gebruikers die je target al eerder interesse hebben getoond in een bepaald product of bepaalde dienst. De kans is dus groot dat de aangeboden advertenties veel relevanter zijn voor het publiek dan normaal gesproken. Hiermee neemt de overtuigingskracht aanzienlijk toe en dat maakt retargeting een effectieve markering methode.

Bron: The Financial Brand

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact