De toekomst van co-creatie en crowdsourcing in Nederland!

  • 3 min. leestijd
  • 10 februari 2011

Social media heeft de merk-consument relatie fundamenteel veranderd. In Amerika is die ontwikkeling al verder dan in Nederland. In dit stuk zullen een aantal Amerikaanse voorbeelden van crowdsourcing en co-creatie de revue passeren. De VS, het land dat nu eenmaal voorop loopt op gebied van social media in het algemeen en zeker op het gebied van crowdsourcing en co-creatie. Dit geeft ons in Nederland alvast een kijkje in de sociale toekomst.

Merken maken gebruik van de nieuwe communicatieplatforms om een sterke band met hun klanten op te bouwen. Het open karakter van social media maakt het mogelijk voor een merk om de consument onderdeel te laten uitmaken van de levenscyclus van een product door crowdsourcing methodes. Crowdsourcing is enorm populair geworden voor marketing campagnes, maar ook voor product ontwikkeling.

Door klanten ‘achter de schermen’ mee te laten kijken ontstaat een diepere betrokkenheid met het merk, krijgt de klant meer ervaring met het merk en/of het product(en)  en bovendien wordt de klant persoonlijk en emotioneel  betrokken.

Wanneer?

Crowdsourcing moet onderdeel worden van de cultuur van de organisatie en moet niet een last-minute reddingsactie zijn. Merken beschermen en behouden een sterke merk identiteit door hun crowdsourcing methodieken te verrijken met inspirerende en vermakelijke content. Zoals bij alles in het leven, het vertellen van verhalen moet een integraal onderdeel van crowdsourcing worden. Een aantal Amerikaanse recente voorbeelden zijn terug te vinden in mini-communities. Zoals Toyota’s “Ideas for good” waarin de technology van het merk gebruikt wordt om ‘goede’ dingen te ontwikkelen.

Een ander voorbeeld is My Starbucks Idea, dat een open dialoog creëerde rondom verbeteringen van Starbucks. BMW en LEGO gaan nog een stap verder met mini-communities door een platform te bieden voor idee uitwisseling en participatie in branded entertainment. BMW’s “Activate the future” met een serie videos over de toekomst van mobiliteit heeft als doel gebruikers actief te betrekken in een conversatie online over de toekomst van mobiliteit. En met LEGO’s LEGO click met korte films wordt de klant gemotiveerd om ideeën uit te wisselen met betrekking tot speelgoed en technologie. Consumenten willen het gevoel hebben dat hun input van belang is en dat er aandacht voor is. Zodra men voelt dat het gaat om een trucje om social buzz te creëren, kan er een negatieve reactie komen. Daarom is een aanhoudende verbondenheid belangrijk; houd dus de dialoog met een creatieve community levend.

Hoe?

Zodra je als bedrijf van start gaat en met crowdsourcing, is het belangrijk dat het bedrijf zich realiseert dat het bepalen van het merkproces vanaf dat moment niet meer alleen een interne aangelegenheid is. Dat geldt voor product design, marketing campagnes en de toekomst van het merk.

En houdt er rekening mee dat je ook lolbroeken of negatieveling kunt verwachten. Om hen te ontmoedigen en om het creatieve proces te maximaliseren heb je een goed gedefinieerde crowdsourcing methode nodig met een specifiek doel, tijdspad en duidelijk geformuleerde regels.

Een goed voorbeeld van co-creatie is ontwikkeld door het bedrijf Vitamin Water in de VS. Dit bedrijf heeft haar Facebook fans weten te mobiliseren voor de ontwikkeling van een nieuwe smaak (in water) met een wel doordachte en ontworpen applicatie. Deze applicatie maakte het zeer eenvoudig om creatieve input te ontwikkelen in een veilige gecontroleerde omgeving.

Hetzelfde deed Nike met haar veilige en gemakkelijke app omgeving waarin klanten eigen sportschoenen konden ontwerpen. Met deze crowdsource input deed Nike tevens marktonderzoek. Kijk verder in de NikeiD store en mobile app. Nike heeft zijn NikeiD community opgeleukt met wat social media items en een spel waarmee Nike’s iD Nation community niet alleen uitdaagt het ultieme paar Nikes te ontwerpen maar ook om hun ontwerpen te delen om zo mee te dingen om de #1 ontwerper te worden in de Nike’s iDNation.

Puma zette crowdsourcing in vanuit haar winkels, door haar nieuwe ontwerpplatform ‘Creative Factory’ ten toon te stellen op in-store geplaatste iPads. Klanten kunnen iPads gebruiken om hun eigen paar schoenen te ontwerpen op iPads, terwijl ze worden geïnspireerd door materialen in de winkel.

Wie?

Een andere vraag is, wie wil je uitnodigen om het heden en de toekomst van je merk te ontwerpen? Veel merken geven er de voorkeur aan specifieke groepen hierin te betrekken. Bijvoorbeeld door deel te nemen in specifieke bestaande communities zoals Polyvore om zo invloedrijke fashion bloggers te bereiken.

Of u nu besluit zich te richten tot een bestaande groep vaste klanten, een bestaande community of dat uzelf een eigen community wilt op te bouwen, crowdsourcing kan de merkbeleving verdiepen bij uw klanten. Het geeft de klant een gevoel een beetje merkeigenaar te zijn. Uit recentelijk Amerikaans onderzoek blijkt dat 61% van de volwassen online Amerikanen graag co-creator wordt en de helft van hen is zelfs geïnteresseerd in een co-create proces onafhankelijk van het product, service of merk. Wat is uw toekomst van commerciële co-creatie?

Wilt u weten hoe het bureau Be Socialized co-creatie en crowdsourcing effectief kan inzetten voor uw bedrijf? Bel ons dan of stuur ons een bericht via het contactformulier op deze site of lees verder over de diensten die wij aanbieden.

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact