De kracht van user-generated content

  • 2 min. leestijd
  • 25 maart 2014

Wat er online gezegd wordt door de consument over je merk kan een hoop invloed hebben. Meer en meer mensen produceren zelf content, zoals blogs en video’s, maar ook gewone berichten op Twitter of reviews op websites. De kracht van user-generated content is groot. Belangrijk om in de gaten te houden wat er over jouw merk gezegd wordt dus!

Door middel van user-generated content kun je onder andere te weten komen wat mensen over een merk of bedrijf te zeggen hebben. Actief scannen op social media geeft insights over de meningen van de klant en kan gebruikt worden bij bijvoorbeeld het verbeteren van het product.

user-generated content conversation prism social media

Monitoren van user-generated content
User-generated content is waardevolle informatie. Door als merk actief de digitale media te monitoren op deze content kom je te weten wat mensen van je merk vinden. Zonder dat erom gevraagd wordt, spreken mensen al gauw hun mening uit op social media. Zo laten ze maar al te graag weten hoe vervelend het is dat de NS weer eens vertraging heeft, maar wordt er ook gemeld hoe fantastisch lekker dat nieuwe restaurant is en dat je er zeker een kijkje moet nemen. Mensen uiten graag hun mening op social media en die mening kun je als merk omzetten naar feedback. Luister ernaar en verbeter jezelf!

Doe er iets mee!
Allemaal leuk en aardig, al die content die over je merk wordt geproduceerd, maar wat dan? Ga er mee aan de slag! De content wordt door de gebruiker gemaakt, als merk heb je hier verder dus helemaal geen taak aan. Slim om juist deze content te gebruiken en in te zetten voor jou merk. Bespaart jou een hoop moeite en de gebruiker vindt het vaak leuk!

Een goed voorbeeld kun je vinden bij het horlogemerk Daniel Wellington. Hun Instagram-account staat vol met inspirerende beelden van hun horloges, gemaakt door de gebruikers! Het merk spoort hun fans aan om foto’s te maken van hun Daniel Wellington horloge en up te loaden met de hashtag #danielwellington. Daniel Wellington gebruikt deze beelden dan weer om ze op hun Instagram te plaatsen. Twee vliegen in één klap: de fan staat in het zonnetje en Daniel Wellington heeft mooie content om te gebruiken!

User-generated content stimuleren
Handig dus, al die content. Nog handiger om het produceren van deze content te stimuleren bij je doelgroep. Coca-Cola deed dit door hun marketingactie waarbij het logo van Coca-Cola op de flesjes werd vervangen door de populairste namen. Het merk is later de straat op gegaan om ook de mensen met minder populaire namen te voorzien van een flesje met hun naam erop. En wie deelt zo’n persoonlijk flesje nou niet op Instagram en Facebook?

Bron beeld: Socialmediamodellen

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact