Instagram in de social mediastrategie

  • 4 min. leestijd
  • 11 maart 2015

Instagram is een prachtig stukje social media. Ik kan mezelf uren vermaken terwijl ik rondzwerf tussen de talloze accounts die het platform ondertussen al rijk is. De meest inspirerende mensen geven er een persoonlijk kijkje in de keuken van hun leven. Of dit nu vrienden, bloggers of onbekenden zijn, ik vind het allemaal even leuk. Voor merken of bedrijven is dit niet heel anders. Met plezier volg ik merken die ik leuk vind om geïnspireerd en vermaakt te worden. Door middel van mooie beelden, grappige foto’s en creatieve filmpjes kunnen bedrijven hun volgers onder andere laten zien hoe het er in de organisatie aan toe gaat. Dat is precies wat Instagram voor mij zo leuk maakt: het persoonlijke aspect van het platform. Maar in hoeverre is jouw doelgroep daadwerkelijk geïnteresseerd in alles wat zich achter de schermen van jouw organisatie afspeelt? Hoe krijg je volgers op Instagram en nog belangrijker: hoe hou je jouw volgers geboeid en creëer je een fanbase op het photo sharing platform?

Instagram in vogelvlucht

Al ruim vier jaar lang timmert Instagram succesvol aan de weg. Sinds oktober 2010 kunnen mensen via de mobiele app foto’s bewerken en delen met de wereld. Eerst was dit alleen mogelijk voor iPhone-gebruikers, maar sinds april 2012 kunnen ook mensen met een Android-telefoon erop los ‘instagrammen’. In diezelfde maand kocht Facebook het platform voor een luttele 1 miljard dollar en sinds december 2014 is Instagram zelfs groter dan Twitter. Waar er op Twitter ‘slechts’ 284 miljoen gebruikers actief zijn, worden er op Instagram door de 300 miljoen gebruikers dagelijks zo’n 70 miljoen foto’s gedeeld en 2,5 miljard foto’s geliket.

“Instagram is home to creativity in all of its forms, a place where you can find everything from images of the Nile River to the newest look from Herschel Supply or a peek inside the mind of Taylor Swift.” – Kevin Systrom, CEO van Instagram

(Meer) volgers op Instagram

Zoals dat met elk sociaal netwerk het geval is, is ook Instagram een interessant platform voor de online marketeer om de doelgroep te bereiken en awareness rondom jouw merk te creëren. Mits je het op de juiste manier aanpakt. Bij veel bedrijven rijst bij de inzet van Instagram als marketing tool al snel de vraag: ‘hoe krijg ik een noemenswaardig aantal volgers op Instagram?’ Het antwoord? De content bieden die jouw (potentiële) klant interessant vindt. Vind een specifieke doelgroep, zoek uit wat haar interesseert en biedt deze content aan. Wees creatief, betrek de doelgroep erbij en zorg voor kwalitatief goede beelden.

Gebruik hashtags

Ook op Instagram is de hashtag een makkelijke manier om een groter bereik te creëren met jouw foto’s. Door relevante hashtags toe te voegen aan jouw beelden, bereik je mensen die op zoek gaan naar foto’s in een bepaald thema en genereer je gemakkelijk meer likes op Instagram-foto’s.

Reageer op foto’s

Een andere manier om meer zichtbaarheid op het platform te genereren is door te reageren op foto’s of foto’s te liken die gerelateerd zijn aan of gaan over jouw product. Op deze manier creëer je een groter bereik onder potentiële fans. Een organisatie die dit goed aanpakt, is Yoghurt Barn; een horeca-gelegenheid in Utrecht en Amsterdam. De organisatie speelt slim in op de huidige food hype waarbij mensen foto’s maken van hun gerecht en deze online plaatsen. Yoghurt Barn roept haar klanten in de winkel op om hun yoghurtje te delen op Instagram met de hashtag #yoghurtbarn. Vervolgens liket en reageert Yoghurt Barn op de geplaatste foto’s én ‘re-gramt’ de organisatie sommige foto’s op haar eigen Instagram-kanaal. Op deze manier zet ze haar klanten in het zonnetje en stimuleert ze anderen om ook hun yoghurtje te delen. Voor Yoghurt Barn is Instagram (door middel van user-generated content) een digitale etalage van hun producten.

instagram succesvol bedrijf user generated content

De foto’s van Yoghurt Barn genereren veel interactie doordat men vrienden tagt onder de foto met de boodschap om ook eens langs te gaan bij de winkel.

 

Bedrijven op Instagram

Naast Yoghurt Barn blijkt Instagram voor veel meer merken en organisaties een succesvolle marketing-tool te zijn. Ook HEMA zet haar volgers in het zonnetje door regelmatig vier foto’s uit te kiezen en te plaatsen in een collage onder de noemer ‘HEMA fanfoto’s’. Organisaties zoals Walt Disney World, Mercedes Benz en de Efteling maken gebruik van kwalitatief hoogwaardige, eigen content om hun Instagram-kanalen te vullen en hun volgers/fans te vermaken en te inspireren. De NOS zet het kanaal juist in om – volledig in lijn met de core business van het bedrijf – de volger dagelijks te voorzien van het nieuws en het weer.

Influencer marketing via Instagram

Je kunt Instagram opnemen in de social mediastrategie door zelf op het platform aanwezig te zijn, maar je kunt ook middels social influencers jouw product of merk onder de aandacht brengen om op een snelle manier veel zichtbaarheid te creëren. Instagram is voor veel bloggers (influencers) een veelgebruikte uitlaatklep. Het kanaal wordt ingezet om volgers te laten zien hoe het er in hun hectische, bloggende leventje aan toe gaat, met veel interactie in de vorm van likes en reacties als gevolg. In een influencer campagne kan Instagram van grote toegevoegde waarde zijn bij de virale werking van de actie. Door voor jouw merk relevante bloggers over jouw product te laten praten op hun blog en via hun social kanalen (zoals Instagram) bereik je snel en effectief een groot deel van de doelgroep. Voor onze klant IT&M hebben wij een influencer marketingcampagne opgezet waarbij o.a. Instagram een grote rol speelde in de virale werking van de actie.

Tips en (marketing) tools voor Instagram

  • Wil je geen vierkante foto uploaden? Met de gratis app Whitagram hoef je (door middel van witte balken) geen vierkante uitsnede te maken van je foto.
  • Naast de standaard Instagram-filters kan je foto’s ook bewerken met andere apps. Gewaardeerde photo edit apps zijn o.a. VSCO Cam, Snapseed en PicsArt.
  • Er zijn ook verschillende app’s waarmee je collage’s van foto’s kan maken, zoals Diptic.
  • Sinds kort kun je met de app Latergramme jouw foto’s op Instagram ook inplannen.
  • In ons blog op Marketingfacts over de effectiviteit van selfie-campagnes kan je meer inspiratie halen om met Instagram aan de slag te gaan in de social mediastrategie. Ook het artikel van Kirsten Jassies op Frankwatching biedt meer informatie over de (succesvolle) inzet van Instagram.
blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact