Infographics: eenvoudig te maken maar lastig om goed te doen

  • 3 min. leestijd
  • 27 november 2014

Infographics maken het mogelijk om complexe informatie gestroomlijnd in een aantrekkelijke, behapbare visual weer te geven. Ze maken het voor de contentmarketeer mogelijk unieke invalshoeken bloot te leggen en zo wellicht tot nieuwe inzichten te komen. Daarnaast hebben infographics de ‘share factor’. Visuals worden beter gewaardeerd dan tekst en worden sneller bekeken en gedeeld.

Het maken van infographics kan op verschillende manieren. Je kunt ervoor kiezen om je infographic vanaf de grond af aan op te bouwen in Illustrator of Photoshop. Mocht je niet de designers in huis hebben om zelf een infographic te maken, dan kun je gebruik maken van online alternatieven. Voorbeelden hiervan zijn Piktochart of Infogr.am. Deze online infographic tools bevatten talloze templates die eenvoudig in te vullen zijn met de door jou verzamelde data. Het nadeel van deze tools is dat de kans bestaat dat een concurrent precies dezelfde template gebruikt.

In dit artikel leggen we je uit waarom het maken van een effectieve infographic lastiger is dan het lijkt. We gaan er in dit artikel vanuit dat je weet hoe je data moet verzamelen en analyseren.

De doelgroep moet duidelijk afgebakend zijn

Dit is wellicht een open deur voor je, maar we melden het toch even. Het gebeurt nog te vaak dat er niet goed wordt nagedacht over de te bereiken doelgroep. Gevolg hiervan is dat data irrelevant wordt en dat de uiteindelijke infographic niet aansluit op de interesses van de doelgroep. Zelfs mooi vormgegeven visuals kunnen saai zijn voor de lezer. Zorg dat je duidelijk voor ogen hebt wie je wilt bereiken en kies voor een invalshoek die ze aanspreekt.

Ongegronde uitspraken zijn taboe en worden afgestraft

Voor het maken van een goede infographic is het van belang om voldoende betrouwbare gegevens te verzamelen. Heb je voldoende gegevens om een uitspraak te doen over het gekozen onderwerp? Is het antwoord nee, zorg dan dat je meer betrouwbare informatie verzamelt, of kies een invalshoek waar je wel iets zinnigs over kunt zeggen. Op deze wijze voorkom je dat je je doelgroep verkeerd informeert. Het doen van uitspraken zonder goede onderbouwing kan leiden tot reputatieschade.

Een bronvermelding wekt vertrouwen

Dit sluit aan op het vorige punt. De gemiddelde surfer op het web wordt steeds kritischer. Door een duidelijke bronvermelding onder je infographic te zetten geef je de lezer de mogelijkheid om zelf te bepalen of de gegevens in de infographic betrouwbaar zijn. Hoewel het gros van de lezers dit waarschijnlijk niet zal doen, geeft het transparantie aan je onderzoek. Transparantie wordt vaak hoog gewaardeerd.

Originaliteit is belangrijk

Een infographic is meer dan een grafiek met gegevens. Het vertelt een verhaal. Een originele invalshoek kan bijdragen aan de kwaliteit van de ervaring die je met je infographic biedt. Je kunt ervoor kiezen om een infographic te maken van het aantal bezoekers van een evenement dat je organiseert, maar daar val je niet mee op. Is het niet interessanter om een infographic te maken van het aantal bezoekers dat tijdens je evenement eerder naar huis is gegaan? Of: hoeveel boeken van de sprekers zijn er na afloop van hun lezingen verkocht? Door een niche binnen je onderzoek uit te lichten leer je anders kijken naar je doelgroep, en kun je je diensten verder aanscherpen.

Niet alleen het uiterlijk telt

Je kunt infographics zo mooi maken als je zelf wilt. Vooral bij online tools zijn er duizenden iconen, achtergronden, fonts en templates beschikbaar. Allemaal erg mooi, maar wat voegt het toe aan je verhaal? Ons advies is dan ook om het vooral simpel en doeltreffend te houden. Het moet voor iedereen in je doelgroep te snappen zijn. Ga niet als een dolle tekeer met kleuren, foto’s en tien verschillende lettertypes. Dit leidt alleen maar af. Effectiviteit wint het van vorm.

Zet de juiste personen in bij het maken van de infographic

Met infographics vertel je een verhaal op basis van je verzamelde data. Een goede data-analist is niet altijd een goede verhalenverteller. Zorg er dus voor dat je verschillende disciplines betrekt bij je verhaal. Op deze wijze maak je je infographic informatief, vertel je een verhaal en blijft het visueel aantrekkelijk.

Het inhuren van een extern bureau kan de kwaliteit van je infographics verhogen. Een bureau is gespecialiseerd in het vertellen van verhalen op creatieve wijze, weet hoe zij de doelgroep moet bereiken en kan een unieke infographic vanaf de grond af aan opbouwen. Authentieke infographics met een mooi verhaal en een goed design trekken snel de aandacht, worden bekeken en uiteindelijk ook gedeeld.

 

Auteur afbeelding: Daniel Zeevi
Url afbeelding: http://bit.ly/1yCIVNm

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact