Hoe vind ik de juiste tone of voice?

  • 3 min. leestijd
  • 01 oktober 2014

Social media wordt vandaag de dag steeds meer gebruikt als klankbord voor zowel bedrijven als consumenten. Om de leden van je community op de juiste manier aan te spreken is een goede tone of voice belangrijk. Geschreven tekst heeft immers geen non- verbale communicatie om je verhaal kracht bij te zetten of om de toon aan te geven. Er bestaan misverstanden over wat een tone of voice nu precies is. Wij helpen je deze misverstanden uit de wereld te helpen, en helpen om je eigen tone of voice te vinden.

Wat is een tone of voice?

Laten we beginnen bij de basis. Tone of voice is niet wat je zegt, maar hoe je het zegt.
Met ‘voice’ bedoelen we de merkpersoonlijkheid. Wat straalt je bedrijf uit? Denk hierbij aan positiviteit, levendigheid, professionaliteit of nuchterheid. ‘Tone’ geeft een specifieke kleur aan je berichten. Deze tone baseer je op je doelgroep, situatie en kanaal. In feite zorg je altijd voor één stem voor je bedrijf met verschillende tonen voor verschillende situaties. De tone bij een reactie op een klacht is bijvoorbeeld anders dan die bij een bericht over je aankomende bedrijfsfeest.

Wat doet een tone of voice?

Door het ontwikkelen van je eigen tone of voice kun je je onderscheiden van concurrenten. Je tone of voice geeft duidelijk het gedachtengoed van je merk weer, aangepast op de behoeften van jouw publiek. Het consistent gebruik maken van je eigen tone of voice wekt een vertrouwd gevoel op bij het publiek. Het geeft een menselijke klank aan een abstract gegeven als social media. Het krijgt een gezicht en hiermee ook herkenbaarheid. Je publiek krijgt hierdoor het gevoel dat ze een onderdeel zijn van jouw community.

De Belastingdienst is voor velen nog een statig, bureaucratisch bolwerk waar humor niet iets alledaags is. De afdeling webcare van de Belastingdienst denkt hier anders over. Met humor weten ze op een leuke manier antwoord te geven op deze vraag en wekken ze tegelijkertijd sympathie op. De informele aanspreekvorm maakt het antwoord nog persoonlijker.

Philips kiest ervoor om in te zetten op het thema vertrouwen, terwijl Coca- Cola zich meer profileert als toegankelijk en positief.

Hoe vind ik mijn eigen tone of voice?

Het vinden van een eigen tone of voice kan lastig zijn. Voordat je deze gevonden hebt kun je je een aantal zaken afvragen:

1. Uit wat voor mensen bestaat mijn community?
2. Waarom volgen ze me?
3. Waar worden ze enthousiast van?
4. Wat zijn de kernwaarden van onze organisatie?
5. Hoe klinken we en hoe willen we klinken?
6. Wie willen we bereiken?
7. Hoe willen zij worden aangesproken?
8. Hoe doet de concurrentie dit?

Voordat je je eigen tone of voice hebt gevonden moet je dus eerst in je doelgroep duiken. Je wil zoveel mogelijk te weten komen. Daarnaast moet je weten welke waarden je zelf wil uitstralen op je verschillende kanalen. Als je hier achter bent kun je verder met wat geavanceerdere vragen:

1. Kiezen we voor formele of informele aanspreekvormen?
2. Gebruiken we vakjargon in onze berichtgeving?
3. Kiezen we voor korte of lange zinnen?
4. Hoe en hoe vaak gebruiken we humor?
5. Gaan we voor een actieve of passieve benadering van onze community?

Als je ook deze vragen kunt beantwoorden heb je je tone of voice al voor een groot deel af. Nu komt een van de belangrijkste aandachtspunten: wees consistent!
Voer je ontwikkelde tone of voice door in alle uitingen. Dus niet alleen op je social media maar ook op je website, in email correspondentie, nieuwsbrieven etc.

Leg je tone of voice vast

Veel bedrijven werken met een stijlgids. Hierin staan richtlijnen over hoe de werknemers communiceren met klanten. Zorg ervoor dat er een onderdeel in komt waarin je tone of voice staat beschreven. Hiermee maak je het voor al je werknemers inzichtelijk op welke manieren er gecommuniceerd wordt.

Wat je tone of voice ook is (of mag worden), probeer je doelgroep zo persoonlijk mogelijk aan te spreken. Zorg voor duidelijk taalgebruik dat past bij je doelgroep en plaats afbeeldingen die je verhaal versterken. Probeer je doelgroep te enthousiasmeren voor je merk en stimuleer engagement. Veel succes!

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact