Wat is Pinterest en hoe kunnen bedrijven het gebruiken?

  • 4 min. leestijd
  • 27 februari 2012

Het social media landschap verandert behoorlijk snel. Vele platforms zien het daglicht, maar de meesten van hen verdwijnen ook weer geruisloos. Grote successen zijn voor slechts enkele social media platforms weggelegd, waarvan Facebook en Twitter natuurlijk bekende voorbeelden zijn. Het meest recente social media succes heet Pinterest. Wat is Pinterest en wat kunnen bedrijven ermee?

Wat is Pinterest?

Pinterest is een social media platform waar je heel eenvoudig mooie, bijzondere of interessante online afbeeldingen kunt delen en organiseren. Deze gedeelde afbeeldingen heten Pins, die je kan plaatsen op zelfgecreëerde Boards. Zo kan je je Pins sorteren op elk willekeurig thema. Op deze manier kan je bijvoorbeeld je interieurideeën bij elkaar brengen of een lijst met vakantiebestemmingen. Natuurlijk ontbreekt het sociale aspect niet, zodat we Pinterest kunnen indelen bij de social media platforms. Behalve het ‘pinnen’ van je eigen foto’s kan je andere Pinners volgen, of een Pin van een mede Pinterest-gebruiker ‘liken’ of ‘repinnen’. Het platform geeft daarnaast de mogelijkheid een reactie te geven op Pins van anderen, of om jouw Pins te delen op andere social media kanalen (Twitter en Facebook). Bovendien kan je een Pin delen met een andere Pinterest gebruiker door middel van een @mention in de beschrijving van een Pin of Repin of in een comment. Deze persoon ontvangt dan een melding. Behalve afbeeldingen is het ook mogelijk om video’s op je Board te pinnen.

De populariteit van Pinterest

Het in maart 2010 gelanceerde Pinterest groeit momenteel (q1 2012) sterk in populariteit. Stond het aantal unieke bezoekers per week in september 2011 nog op 1,68 miljoen, in december was dat al gestegen naar 7,21 miljoen. Het merendeel van de Pinterest-gebruikers is vrouw, wat volgens sommigen meteen het succes van dit social media kanaal verklaart: Pinterest zou een social shopping experience zijn. Of dit waar is laten we in het midden, maar wel blijkt volgens het Amerikaanse Monetate dat er meer consumenten via Pinterest bij detailhandelaren terecht komen, dan via Google+. In januari stond Pinterest zelfs al op de derde plek van social media platforms die ‘referral traffic’ genereren, na Facebook en Twitter. Een sterk punt van Pinterest is in ieder geval de eenvoud: er is één duidelijke focus (het ‘pinnen’) en het gebruiksgemak is erg hoog. Bovendien is de visuele aanpak prettig voor de gebruiker. Die hoeft niet allerlei statusupdates te lezen, maar ziet in één oogopslag een verzameling foto’s voor zich. Tot slot is het gebruik van dit social media platform voor iedereen gelijk; er bestaan geen aparte pagina’s voor bedrijven. Simpel lijkt hier dus het toverwoord te zijn.

Wat kunnen bedrijven met Pinterest?

Gezien de toenemende populariteit van Pinterest, is het ook voor bedrijven interessant om een account aan te maken. Net als de andere bekende social media platforms, heeft Pinterest een ‘follow button’ die bedrijven op hun website kunnen plaatsen. Daarnaast is er een‘pin it button’, waarmee mensen direct een afbeelding op hun Board kunnen pinnen. Pinterest maakt het haar gebruikers graag gemakkelijk: onder het kopje Goodies kunnen bedrijven de HTML-codes van deze buttons vinden en direct kopiëren naar hun website.

Hieronder zullen we een paar voorbeelden geven van wat bedrijven met Pinterest kunnen:

  • Plaats je nieuwe producten op een Board om zo de eerste reacties te peilen.
  • Gebruik Pinterest om je bedrijf een gezicht te geven. Vertel je verhaal, missie en toekomstplannen met foto’s. Geef mensen een kijkje achter de schermen of laat iets meer van je bedrijfscultuur zien.
  • Maak verschillende Boards voor verschillende afdelingen van je bedrijf.
  • Zorg voor een compleet profiel. Bedrijven kunnen onder andere hun website, Facebook-pagina en Twitter-account vermelden.
  • Pin niet alleen afbeeldingen van je eigen bedrijf of producten, maar laat ook zien wat jullie zelf inspirerend vinden.
  • Roep een wedstrijd uit, zoals die van het beste Board of de meeste repins en kondig deze ook aan via andere social media kanalen, zoals Twitter.
  • Vraag volgers om een foto van henzelf en een leuke ervaring met één van jouw producten of diensten en zorg dat ze jouw bedrijf daarin taggen (dit kan via een @mention in de omschrijving). Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld een VIP Board creëren.
  • Je kan anderen toestemming geven om een pin aan jouw Board toe te voegen. Betrek op deze manier consumenten bij de marketing van je bedrijf.
  • Onder het kopje Gifts in het Pinterest-menu vind je alle Pins waaraan een prijs is toegevoegd. Pins met een $ of £ teken, worden automatisch herkend en dus in deze lijst geplaatst. Omdat Pins doorgaans een link naar de oorspronkelijke website bevatten, kunnen consumenten het product makkelijk bestellen.
  • Zorg er tot slot voor dat de afbeeldingen op je website ook pinbaar zijn. Pinterest biedt een zogenaamde bookmarklet tool waarmee mensen eenvoudig afbeeldingen op een website kunnen selecteren om toe te voegen aan hun Boards. Controleer of deze tool voor de website van jouw bedrijf ook goed werkt en niet per ongeluk wordt tegengewerkt door bijvoorbeeld een javascript image tool.

Wil je meteen een Pinterest account aanmaken? Daarvoor moet je momenteel nog uitgenodigd worden. Je kan via de site op een wachtlijst geplaatst worden, maar het is natuurlijk ook mogelijk om een uitnodiging te ontvangen van een bekende die al lid is van Pinterest. Wanneer je als bedrijf een Pinterest-account hebt aangemaakt, vergeet dan niet dat het, zoals bij alle social media kanalen, draait om conversatie en engagement. Maak het persoonlijk, zorg voor waardevolle content en vraag de consument ook om inbreng. Be Socialized helpt bedrijven graag een goede strategie te ontwikkelen, een pagina op te zetten, content te plaatsen en de dialoog aan te gaan.

Bronnen:

http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/31147/The-Ultimate-Guide-to-Mastering-Pinterest-for-Marketing.aspx#ixzz1m0dFmu00
http://mashable.com/2011/12/26/pinterest-beginners-guide/

http://mashable.com/2012/01/10/pinterest-business-consumer-engagement/

http://mashable.com/2012/01/29/pinterest-retail-infographic/

http://mashable.com/2012/02/01/pinterest-traffic-study/

http://monetate.com/2012/02/5-reasons-pinterest-works-and-4-weaknesses-that-may-kill-it/

http://thenextweb.com/socialmedia/2012/01/31/heres-why-pinterest-is-growing-so-fast/

http://www.experian.com/blogs/marketing-forward/2012/01/17/pinteresting-trend-in-social-media/
http://www.searchenginejournal.com/leveraging-pinterest-how-%E2%80%9Cpinnable%E2%80%9D-is-your-content/39623/
http://yocter.com/social-media-blog/ 

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact