Vijf keer inspiratie voor Google+

  • 2 min. leestijd
  • 15 april 2014

Hoe moet je het nu inzetten en wat is precies de meerwaarde van het groeiende medium? Over Google+ wordt veel gesproken en gediscussieerd, maar voor veel mensen is het hoe en wat nog onduidelijk. Het medium is een van de snelst groeiende platforms in 2014. Volgens een recent onderzoek van het bureau Forrester is de betrokkenheid van bezoekers op Google+ zelfs groter dan die van Twitter!

Al die commotie rondom het sociale medium schept aan de ene kant meer duidelijkheid, maar roept ook meer vragen op. Voor veel online marketeers is het nog niet helder hoe Google+ in de strategie moet worden opgenomen. Een beetje inspiratie over het hoe en wat en de aanpak van Google+ kan dus geen kwaad.

Organiseer een inspirerende en/of informatieve hangout

De grote, toegevoegde waarde van Google+ is de hangout. Live in contact staan met je fans, volgers en klanten zorgt voor meer engagement. Een mooi voorbeeld was onder andere te zien bij het chocolademerk Cadbury. Via de hangout beantwoordde een officiële chocolate taster allerlei chocolade-gerelateerde vragen. Leuk voor de fans, handig voor de business. Tijdens de hang-out kun je handige informatie verkrijgen die je kunt gebruiken om je product of dienst te verbeteren.

Een recent voorbeeld is de campagne van de winkelketen Topshop rondom de London Fashion Week. Rondom vier verschillende thema’s werden hangouts ingezet. Zo kregen fans een kijkje front row, konden ze een bespreking van het team bijwonen, in de rol kruipen van het model zelf door middel van een camera op de borst van verschillende modellen en via een app direct hun favoriete items delen met hun vrienden op Google+.

Content, content, content!

Net zoals op elk sociale medium draait het ook op Google+ om content. H&M weet haar doelgroep via het medium goed te bereiken door originele en exclusieve content te delen. Kijkjes backstage, previews en wedstrijden zorgen ervoor dat de berichten vaak gedeeld worden door de doelgroep.

Geef de volgers inspraak

Door een kijkje in de keuken van het bedrijf te geven, kun je de fan meer aan je merk binden. De fans ook inspraak geven in bijvoorbeeld het design van de website zorgt voor nog meer binding. Mashable gaf de volgers inspraak in het design van de Google+-pagina riep een hoop enthousiasme op. Gecombineerd met veel posts en een hoge activiteit heeft de aanpak ervoor gezorgd dat de community van de nieuwswebsite erg is gegroeid op het medium.

Google+ als webcare-middel

Onlangs is T-Mobile gestart met klantenservice via Google+. Voor het merk is het inzetten van klantenservice vaak de eerste stap die opduikt bij het vormen van een strategie. Een logisch gevolg voor de telecomprovider om ook via Google+ aan de slag te gaan met het tevreden stellen van hun klanten.

Ga visueel

Zoals op elk platform spreekt ook op Google+ beeld beter tot de verbeelding dan platte tekst. Travel Republic maakt hier goed gebruik van door mooie beelden te plaatsen van kleurrijke en bijzondere bestemmingen. Op deze manier inspireert het merk de volger met leuke ideeën voor zijn of haar vakantiebestemming.

Er zijn zat leuke verhalen die het succes van Google+ aantonen, maar natuurlijk staan deze verhalen niet garant voor het succes van jouw merk. Ga aan de slag met het medium door content te posten en zoek uit wat goed in de smaak valt bij jouw doelgroep. Experimenteer, probeer en wees creatief!

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact