Het visuele succes van 2015

  • 3 min. leestijd
  • 05 januari 2016

Of het nou selfies zijn van gebruikers met jouw product, sfeerbeelden die jouw merk een beleving meegeven of handige instructievideo’s voor de onwetende klant. Werp een blik op je tijdlijn en de visuele content schittert je tegemoet. Ook de gebruikscijfers van social media als Instagram en Snapchat, de nieuwe advertentiemogelijkheden in Instagram én de opkomst van apps als Periscope en Meerkat liegen er niet om: 2015 was een jaar van visueel succes.

Het succes in cijfers

En hoe! De 400 miljoen Instagram-gebruikers uploaden in 2015 dagelijks zo’n 80 miljoen foto’s. Dat betekent dat over het hele jaar alleen al op Instagram zo’n 29,2 miljard met filters verfraaide plaatjes het wereldwijde web zijn ingestuurd. Om over Snapchat nog maar te zwijgen! Via het jonge platform worden dagelijks zelfs 350 miljoen foto’s over en weer gestuurd, wat dus over heel 2015 zo’n 127 miljard foto’s zijn. Probeer dat maar eens in een fotoalbum te stoppen…

Een tijdlijn vol video’s

Daarnaast maakte Facebook het eind 2014 mogelijk om videos direct in de tijdlijn te delen waardoor er meer filmpjes werden gedeeld dan ooit tevoren (zelfs YouTube heeft hieronder moeten lijden) en kan je nu ook een video als profielfoto instellen. Het is duidelijk; anno 2015 is een simpele foto an sich niet meer voldoende om de aandacht van de doelgroep te grijpen en vast te houden.

Geen praatjes maar plaatjes

Het web wordt gestaag gevuld met allerlei soorten content. Om jouw boodschap snel en effectief over te brengen, is sterke, visuele content dus onmisbaar. Het brein verwerkt beelden immers tot 60.000 keer sneller dan tekst en 90 procent van de informatie die naar ons brein wordt gestuurd, is visueel. Geen wonder dat marketeers in 2015 alles op alles hebben gezet om de meeste grappige, mooie, handige, ontroerende of juist bijzondere beelden en video’s voor hun fans te (laten) creëren.

rijksmuseum-instagram

Een leeg Rijksmuseum op Instagram

Eén van de organisaties die in 2015 een originele campagne lanceerde waarin visuele content de hoofdrol speelde, is het Rijksmuseum. Nadat Instagramfotograaf Eelco Roos het idee had geopperd, liet het Rijksmuseum half 2015 een aantal professionele Instagramfotografen na sluitingstijd los in het gebouw om de ruimte eens goed vast te leggen. De foto’s werden gedeeld op de populaire Instagramkanalen en bereikten tezamen een grote groep mensen (twee miljoen om precies te zijn). Voor het Rijksmuseum was het vooral belangrijk om onder de aandacht te komen bij een nieuwe, jongere doelgroep.

Inspirerende video content

Ook Wehkamp snapt maar al te goed dat een simpele blogpost ondertussen niet meer voldoende is om online jouw doelgroep aan je merk te binden. Het grote online warenhuis is daarom (al in september 2014) intensief gaan samenwerken met vier bekende Nederlandse vloggers: Cynthia Schultz, Anna Nooshin, Mascha Feoktistova en Sanny Verhoeven. De dames creëerden verschillende filmpjes waarin ze handige kledingtips, adviezen en inspiratie geven aan hun volgers. Niet alleen wordt er veel extra relevante content gecreëerd rondom het merk, ook wordt Wehkamp zo op een inspirerende wijze bij de doelgroep onder de aandacht gebracht.

Wehkamp’s Next Style Vlogger

Dit jaar ging Wehkamp een stapje verder in haar aanpak rondom online videocontent. Het warenhuis ging op zoek naar ‘Wehkamp’s Next Style Vlogger’. In een online contest werden de vier beste kandidaten zes weken lang op de proef gesteld. Ze moesten zoveel mogelijk views genereren op hun video’s voor Wehkamp en creëerden zo nog meer awareness rondom het merk. De inmiddels bekendgemaakte winnares wordt de nieuwe stylevlogger van Wehkamp en mag de doelgroep wekelijks inspireren en adviseren over alles op het gebied van mode, lifestyle en gadgets.

Visuele content door de doelgroep

Niet enkel professionele (video)content die door het merk zelf wordt gemaakt of aangestuurd, kan veel exposure genereren. Ook visuele content die door de (potentiële) klant wordt gecreëerd, heeft een grote meerwaarde voor organisaties omdat het door de doelgroep als geloofwaardiger wordt ervaren dan branded content.

Een organisatie die haar doelgroep wist te bewegen om zelf content te maken, is Landal GreenParks. In oktober riep het vakantiepark haar bezoekers op om de bijzondere momenten die zij in of rondom één van de parken hebben beleefd, te delen op social media met de hashtag #OntdekLandal. Op deze manier werd de beleving van Landal via de doelgroep zelf naar buiten gedragen, ontstond er meer interactie en genereerde de organisatie meer zichtbaarheid.

Visuele content maken, wordt steeds gemakkelijker

Ook de vele verschillende apps en websites die het mogelijk maken om jouw foto’s gemakkelijk te bewerken of zelfs hele infographics in een handomdraai te creëren, zeggen genoeg. De drempel om goede, visuele content te maken, wordt steeds kleiner en zelfs de ‘gewone consument’ kan hieraan meedoen.

Wat was volgens jou het visuele succes van 2015?

Merken hebben slechts een oogwenk de tijd om de aandacht van de gebruiker in de newsfeed te grijpen. Visuele content heeft de klok in 2015 daarom een behoorlijk aantal keer geslagen. Aan organisaties de uitdaging om ook in 2016 pakkende video’s of beelden te maken die ervoor zorgen dat de gebruiker even stopt met scrollen en stilstaat bij jouw merk. Of dit nu een branded video is, een professionele foto die wordt gedeeld door brand ambassadors of social influencers of content die jouw blije bezoekers zelf uploaden. Welke goede visuele campagnes ben jij in 2015 tegengekomen?

Dit artikel verscheen eerder op Marketingfacts.

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact