Focus jij je nog te veel op sales en verkoop?

  • 2 min. leestijd
  • 15 juli 2014

Het behalen van omzet en winst is voor elk commercieel bedrijf het overkoepelende doel. Logisch, want zonder omzet is er geen business. Toch is het, om een goede digitale strategie op te stellen, van belang om de focus op sales en verkoop los te laten en je in plaats daarvan te concentreren op het helpen van de doelgroep.

“Stop selling, start helping!”

Zoals Jay Baer het zo mooi verwoordde: stop met verkopen en start met het helpen van je klant. Het gaat niet langer om het direct verkopen van producten, maar om het opbouwen van een lange termijnrelatie met de klant. Door de doelgroep van dienst te zijn met waardevolle informatie zal je op een positieve manier deel uit maken van haar leven. Op deze manier gaat de doelgroep niet direct over in een conversie of lead, maar bouw je wel een relatie met haar op en ben je top-of-mind als zij erachter komt dat ze jouw product nodig heeft. Stop selling, start helping!

Maak relevante content

Natuurlijk kan je in je contentstrategie zo nu en dan je product laten vallen en een aanbieding uitlichten. Dat is nu eenmaal waar de business om draait. De focus van de strategie ligt echter niet langer op de verkoop van producten, maar op het helpen van de klant. Maak met relevante content die de doelgroep verder helpt het verschil en speel een rol in hun dagelijkse leven. Albert Heijn heeft hier een lange tijd geleden op ingespeeld met de Allerhande. Door de doelgroep van dienst te zijn met smakelijke recepten en inspiratie voor in de keuken, is het bedrijf top-of-mind geworden bij de lezer wanneer hij het recept ook daadwerkelijk wil gaan maken.

Hoe ben ik relevant voor de klant?

Om te weten hoe jij waarde kunt toevoegen in het leven van jouw doelgroep is het van belang om deze helder in beeld te hebben. Wat doet zij graag, wat heeft zij hierbij nodig en is er een bepaalde manier waarop jij deze behoefte kan vervullen? Stel je doelgroep op scherp met een klantpersona en produceer de content waar hij of zij op zoek naar is. Verkoop je bijvoorbeeld mooie producten voor in het interieur, informeer jouw (potentiële) klant met originele interieurtips, inspiratie voor het interieur in de verschillende seizoenen en geef adviezen over het onderhoud van verschillende meubels. Wees vermakelijk, origineel maar bovenal relevant!

Een succesvol voorbeeld van een merk dat contentmarketing inzet en relevante content aanbiedt aan zijn doelgroep is By the Grape, een online winkel/webshop voor wijn. Middels een online platform dat de beleving achter (biologische) wijn laat zien, onderscheid het merk zich van de rest en inspireert het haar bezoekers. Op het platform vind je allerlei recepten, columns, recensies en nieuwtjes over wijn die de bezoeker vermaken en helpen.

Zelf ook aan de slag gaan met een (nieuwe) contentstrategie die gericht is op relevantie voor de doelgroep? Begin met het ondervragen van je doelgroep, vind hun behoefte en speel hier op in!

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact