De doelgroep op scherp met klant persona’s

  • 2 min. leestijd
  • 06 mei 2014

Wanneer we vragen wie jouw doelgroep is, weet je hier vast een goed en kloppend antwoord op te geven, maar weet je ook meer van je doelgroep dan een aantal demografische gegevens? Een persona zorgt ervoor dat je scherp voor ogen hebt wie jou doelgroep precies is, maar bijvoorbeeld ook waar zij uithangt, wat haar behoeften zijn en hoe zij zich op internet beweegt. Om je marketingactiviteiten af te stemmen op de behoefte van je doelgroep, is het handig om één of (of een paar) persona’s van jouw doelgroep in kaart te brengen.

“I am not the target for my content. (…) Business owners and marketers tend to bend their content to their thinking. Don’t fall into this trap.” – Joe Pulizzi, Epic Content Marketing

Wat is een klant persona?
Een klant persona is een globale weergave van een klant die binnen de doelgroep valt. Bestaat jouw doelgroep uit mannen van 20 tot 30 jaar oud die van auto’s houden? Het persona kan dan een beeld schetsen van een 24 jaar oude student die naast zijn opleiding twee dagen in de week werkzaam is op een kantoor, op de fiets naar zijn werk gaat, maar graag plezierritjes maakt in de cabriolet van zijn vader. Aan de hand van diepte-interviews met de doelgroep kun je erachter komen wie hij of zij precies is.

Wie is je doelgroep?
Het maken van een persona gaat niet over één nacht ijs. Ten eerste is het belangrijk om in gesprek te gaan met je doelgroep en hen gerichte vragen te stellen om er zo achter te komen wat hun behoeften zijn. Gedraag je als een journalist en vraag je doelgroep wie zij precies is, hoe zij haar dag besteedt en wat haar informatiebehoeften zijn.

Wat moet je niet doen bij het maken van klant persona’s
Klant persona’s kunnen goede ondersteuning bieden bij het inrichten van de online marketingactiviteiten mits de persona van goede waarde is. Er zijn een aantal veel gemaakte fouten die ervoor kunnen zorgen dat persona’s lang niet zo sterk zijn als zij zou kunnen zijn.

Ten eerste is het belangrijk om niet te enthousiast aan de slag te gaan en meteen een hele hoop persona’s te produceren. Door de verschillen tussen mensen krijg je veel inzichten, maar niet al die inzichten hebben een eigen persona nodig. Een nieuw klant persona is pas nodig als er een significant verschil is te zien in de uitkomsten.

Een ander belangrijk aandachtspunt is te vergaren data. Zorg dat je relevante informatie van de minder relevante informatie weet te scheiden. Voor een business to business zijn bijvoorbeeld hobby’s en geslacht niet heel belangrijk om op te nemen in het persona.

Zorg er tenslotte voor dat de klant persona is gebaseerd op feiten en er geen onwaarheden en zelf bedachte zaken in komen te staan. Bij het opstellen van het persona ben je snel geneigd om zelf conclusies te trekken die uiteindelijk niet helemaal waar zijn.

Kortom, duik in de huid van je doelgroep door haar te interviewen. Stel vervolgens in het klant persona scherp wat haar behoeften zijn, waar ze uithangt en waar ze zich mee bezighoudt. Zo kun je jouw marktingpraktijken inrichten op de doelgroep en content maken die haar aanspreekt.

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact