Kwaliteit boven kwantiteit in de contentstrategie

  • 3 min. leestijd
  • 08 oktober 2014

Kwaliteit boven kwantiteit in de contentstrategie

De inzet van social media gaat tegenwoordig verder dan het massaal versturen van berichten op zoveel mogelijk platformen. Een hoge postfrequentie op social media is geen garantie voor succes. Er is geen magisch nummer voor het aantal berichten dat je wekelijks zou moeten posten. Overspoel je je community met informatie dan kunnen ze geïrriteerd raken en stoppen ze met volgen, laat je te weinig van je horen dan loop je de kans niet gezien en gehoord te worden.

De kwaliteit van je content heeft invloed op het succes van je contentstrategie. Je geeft kwaliteit aan content door aan te sluiten op de wensen van je community en door vervolgens relevante content aan te bieden. Het is dus van belang om je community op de juiste manier te bereiken en zo engagement te creëren. Engagement vergroot vervolgens weer het organisch bereik van je content.

Je content is in feite de online etalage van je winkel. Sommige bezoekers kiezen er, net als in een fysieke winkel, liever voor om ter oriëntatie ‘gewoon even rond te kijken’ terwijl anderen geïnspireerd raken en (in)direct overgaan tot een koop. Dit kan letterlijk het kopen van je product zijn, maar ook het reageren op je berichten, het delen van jouw informatie op eigen social media kanalen of het klikken op een link of visual. Al deze acties kunnen bijdragen aan een groter bereik van je content.

Om even een vergelijking te maken met het hebben van een fysieke winkel:
Als je in de stad een keurig onderhouden winkel binnenloopt en producten van hoge kwaliteit ziet, is het vertrouwen al snel gewekt. Als het personeel dan ook nog vriendelijk antwoord geeft op al je vragen en hiermee expertise uitstraalt is een koop snel gemaakt.
Als de winkel er slecht onderhouden uitziet, het personeel is chagrijnig en heeft geen verstand van zaken, kan het zomaar zijn dat je bezoeker bij de concurrent gaat kijken. Je kunt nog zoveel winkels hebben, maar als de kwaliteit en entourage onder de maat zijn krijg je geen klanten. Dit principe geldt voor online net zo goed als voor offline.

Voordelen van kwalitatieve content

Consumenten worden steeds kritischer en baseren hun keuze voor een product of dienst vaker op ervaringen van anderen. Kwalitatief hoogwaardige content zorgt voor interactie tussen een volger en een brand. Kortom, het zorgt voor engagement.

Groter bereik

Quality followers zijn over het algemeen niet alleen eerder geneigd om actief mee te praten en te denken over jouw product, maar zijn ook bereid jouw content te delen via hun eigen social media kanalen. Op deze wijze bereiken zij hun familie, vrienden en collega’s op de best mogelijke manier denkbaar voor jouw brand: in positieve zin. Meer likes, shares, hoge waarderingen en recensies genereren interesse voor jouw type content en vergroten tevens de vindbaarheid (SEO).

Minder verval

Veel consumenten kiezen vandaag de dag voor het volgen van een product via social media vanwege de kortingen die ze hiermee ontvangen. Dit heeft als gevolg dat veel volgers na een actie een pagina ‘unliken’ en stoppen met het delen van posts. Hoe meer engagement je binnen je community bewerkstelligt, des te langer blijven communityleden geïnteresseerd in je content. Ze zullen niet weglopen als jouw community geen directe voordelen voor ze oplevert.

Inzicht

De engagement die kwalitatieve hoogwaardige content genereert heeft nog een groot voordeel: het geeft inzicht in de behoeften van je community. Het geeft een hoop informatie over hun visie en eisen aan je product of dienst. Met deze informatie kun je strategie nog beter aanpassen op je doelgroep. Dit leidt weer tot meer engagement.

Is kwantiteit verleden tijd?

Afhankelijk van je contentstrategie kan een hoge kwantiteit op social media ook zo zijn voordelen hebben. Bij het opbouwen van merkbekendheid kunnen grote hoeveelheden volgers van belang zijn om je boodschap snel te verspreiden. Zoals we al eerder aangaven: consumenten baseren hun keuzes voor producten en diensten steeds vaker op de keuze van anderen. Hoe meer likes of bezoekers je als bedrijf hebt, hoe betrouwbaarder je overkomt op potentiële nieuwe klanten.

We zien dat kwalitatief hoogwaardige content een sleutelrol speelt binnen het effectief verspreiden van relevante informatie. Inzicht in de behoeften van je doelgroep is de eerste stap in dit proces. Door het leveren van op maat gemaakte, relevante content creëer je engagement. Engagement zorgt ervoor dat je community actief betrokken raakt bij je brand. Een actieve community zorgt voor een groter organisch bereik van je content, wat weer zorgt voor groei van je brand awareness.

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact