Maak content waar je doelgroep blij van wordt

  • 2 min. leestijd
  • 01 april 2014

“What makes content engaging is relevancy,” Gail Goodman slaat met deze quote de spijker op z’n kop. Waar het bij goede content om draait is dat het relevant is voor de klant. Het moet niet focussen op het merk zelf, maar op de behoeften van de doelgroep. Belangrijk dus om uit te pluizen wat jouw doelgroep interessant vindt en wat ze graag leest!

Maak content voor de klant, niet voor jezelf
Veel bedrijven hebben het op Facebook over zichzelf of over hun product. Met een stukje tekst dat in een leuk jasje wordt gestoken, proberen ze de aandacht van de doelgroep te trekken en hen te verleiden om het product te kopen. Daar is helemaal niets mis mee, maar te veel praten over jezelf is voor de klant niet interessant. En tegenwoordig ben je dan in één muisklik uit het zicht verdwenen.

In plaats daarvan moet je de content plaatsen die je doelgroep graag wil zien. Waar ze iets aan heeft, haar inspireert en waar ze blij van wordt. Hoe interessant je die eeuwige korting ook vindt, soms is het beter om de klant te verleiden met waardevolle content. Een reisorganisatie kan bijvoorbeeld beter vertellen wat locals de beste hotspots vinden in Lissabon dan steeds maar weer die reis naar Portugal te promoten.

Plaats content wat je doelgroep inspireert
Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan, want het produceren van content op zich is soms al lastig genoeg. Toch is het belangrijk om in de huid van de doelgroep te kruipen en te weten te komen wat zij interessant vinden en graag zouden willen lezen. Ga in gesprek met je klant, zoek uit wat de interesses zijn en maak aan de hand van alle verzamelde informatie een mooie persona die de klant samenvat.

Aan de hand van de persona kun je beginnen met het maken van waardevolle content. Die content waar je klant blij van wordt en wat hem aan je bindt. Die hij gaat liken en delen en waar hij zijn vrienden over gaat vertellen. Die jouw product of merk op een succesvolle manier in de spotlights gaat zetten. Draait het uiteindelijk toch nog over jezelf.

Meer lezen? Bekijk ons andere artikel over contentmarketing.

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact