Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die doen aan webcare goed scoren

  • 2 min. leestijd
  • 18 april 2012

Bedrijven zijn steeds meer bezig online aanwezig te zijn en de interactie met hun klanten en doelgroep te onderhouden. Het wordt steeds belangrijker om webcare goed in te zetten. Maar loont al die moeite nu werkelijk? Het Belgische onafhankelijke consumentenplatform ‘Klachtenpunt’, onderzocht dit aan de hand van interne cijfers en data om zo een beeld te schetsen over hoe de consument tegenwoordig staat ten opzichte bedrijven die webcare  (social customer care).

Aan de hand van het onderzoek werd onderstaande infografiek ontwikkeld die een antwoord geeft op vragen als: “Loont webcare de moeite?”, “Worden klachten effectief opgelost?”, “Scoren bedrijven met webcare beter dan diegene zonder?”, “Wat is het algemene consumentengevoel in België?”, …

Webcare loont

Uit onderstaande visualisatie blijkt dat goede webcare effectief loont. Maar liefst 79% van de consumenten staat positief tegenover bedrijven die webcare inzetten. Het gaat niet enkel over problemen oplossen maar vaak is gewoon luisteren naar klanten al heel belangrijk. Als consumenten betrokken worden bij het bedrijfsproces zullen deze zich meer verbonden voelen met een merk, product of dienst. Het luisteren naar feedback van klanten en deze op een positieve manier gebruiken wordt zeer gewaardeerd. Iedere mening van de klant is immers belangrijk en duidt erop dat je klant contact zoekt, dus zorg dan ook dat hij dit contact krijgt.

‘Lok complimenten uit’

Wanneer een consument goed geholpen wordt door het webcare team van een bedrijf zal deze sneller geneigd zijn om daarna een compliment te plaatsen. En iedereen weet dat één compliment veel meer waard is dan een dozijn klachten samen. Durf ook klanten aan te spreken om hen een compliment te vragen. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 28% van het cliënteel heel tevreden is maar dit met niemand deelt, dit wordt ook wel het  ”onderbenut conversatiepotentieel” genoemd. Door deze mensen op de juiste manier te benaderen kun je ervoor zorgen dat ze de ambassadeurs van je merk worden.

 

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact