Social Media Trends 2011

  • 2 min. leestijd
  • 18 januari 2011

TREND 1: DELEN

Delen is het nieuwe vermenigvuldigen en delen is al langer dé trend.We delen onze mening maar ook onze locatie, onze bezigheden, onze aankopen, onze klachten, onze angst, onze humor en onze vragen. Deel je mee naar een concert te gaan op Facebook, krijg je een verzoek van een relatief onbekende om mee te mogen rijden. Twitter je op reis te gaan, krijg je zomaar de vraag iets mee te nemen of weg te brengen.

TREND 2: MOBIEL

Alles en iedereen wordt steeds mobieler. Met onze mobiel bellen is al tijden bijzaak. We gaan er de oven op afstand mee aan- en uitzetten zoals getoond op de CES deze maand. En geluiden over 3d op mobiel gonzen ook al overal rond. En wacht dacht je van GPS functie in relatie de social media (Foursquare) en gratis diensten als Whatsapp (SMS-achtig) en Viber (VOIP).

TREND 3: WIE BEN IK WAAR

Door de bomen het bos niet meer zien geldt ook voor de digitale wereld. Er komen steeds meer koppelingen van alle verschillende sociale netwerken. Een update automatisch doorkopiëren naar alle andere platformen die je bevolkt lijkt een oplossing. Met beleid, want niet iedere update is geschikt voor ieder platform. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld op Twitter een heel ander imago dan op LinkedIn. Sommigen zijn op het ene medium wel en het andere absoluut niet vindbaar. Daar komt bij dat het ook enige tijd en energie vraagt om bij te houden waar je wat over jezelf zei. Kopieerde je je bio er standaard in of heb je dat toch aangepast? Wil je wel dat je moeder je uitspraken op Twitter volgt, of je baas je feestfoto’s op Facebook ziet? ‘Collapsing worlds’ zoals Lieke dat noemt is niet altijd wenselijk.

TREND 4 BRANCHE MEDIA

Zoals altijd wanneer groepen te groot worden, ontstaan er afsplitsingen. Er komen sub-platforms want werkelijk met iedereen alles delen wordt wat veel van het goede. Eigen omgevingen dus met betrekking tot interessegebieden. Voor bedrijven die op zoek zijn naar gerichte doelgroepen is het de moeite waard die mogelijkheden goed uit te nutten. Een mooi voorbeeld hiervan is het kakelverse muziekplatform BEAM. “Brows, download, unlock”. Een service waarmee je tijdens het muziek luisteren via de sociale media in contact kan zijn met de artiest, de uitgever of medefans. Bijzonder is dat de artiest steeds laagdrempelig actueel informatie door kan geven aan zijn fans of volgers; distributie en dialoog dus! Denk aan het verschijnen van een nieuw album of een concert in de buurt. De eerste Nederlandse artiest die een BEAM-album heeft gepresenteerd is Tommy Ebben op het Noorderslag-festival.

TREND 5 THE CROWD

De massa, zoals het in het Nederlands veel minder mooi heet, is een trend op zich met nieuwe krachtvelden. Dat is duidelijk te zien bij service. Telefoonlijnen waar je in de wacht wordt gezet, worden niet alleen bekritiseert (Youp van t Hek over T-Mobile en het door Belgische cabaretiers gemaakte container filmpje over Mobistar) maar zelfs omzeild. Mensen laten zich niet meer afschepen met een webformulier of een FAQ lijstje. Ze gaan te rade bij elkaar op de verschillende fora. Customers for Customers. Users-4-Users. Self Service in optima forma. Voor bedrijven dus zaak om die crowd te blijven bereiken en sommigen zijn daar op de verschillende social media al heel goed mee bezig al zijn er natuurlijk fail-voorbeelden in overvloed. De massa is op velerlei manieren in te zetten. Informatie losweken of de stemming peilen via crowd-sourcen of de financiering van een project rondkrijgen via crowd-funding zijn nuttige toepassingen zowel voor bedrijven als voor particulieren.

Bron: Marketingfacts en Jesse Gosse

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact