5 online en social media trends voor 2015

  • 4 min. leestijd
  • 09 februari 2015

Trends komen en trends gaan. Ook op online en social media gebied. Het is voor een marketeer van belang om op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen in het werkveld. Op deze wijze kan hij inschatten waar er eventuele veranderingen plaats gaan vinden en kan hij zijn contentstrategie hierop aanpassen. 2015 is inmiddels een aantal weken onderweg. Wat gaat dit jaar voor nieuws brengen? Hieronder 5 online en social media trends voor 2015.

 

#1: LinkedIn Showcase; specifieke segmenten aanspreken met de juiste content

Eind 2013 stopte LinkedIn met de productpagina’s. Niet veel later, begin april 2014, werd de LinkedIn Showcase-pagina gelanceerd. De veel uitgebreidere versie van de productpagina is een handige contentmarketing-tool. Met de Showcase-pagina wil LinkedIn marketeers helpen om met de specifieke doelgroep in de juiste context te communiceren. Met de nieuwe pagina kan een bedrijf een specifiek onderdeel (product of dienst) een plek geven waar relevante content voor een specifiek segment uit de doelgroep geplaatst kan worden.

LinkedIn Showcase is een mooi voorbeeld van de ontwikkelingen binnen contentmarketing. Vooral voor B2B is de nieuwe pagina zeer waardevol. Je krijgt als bedrijf namelijk de mogelijkheid om een specifieke doelgroep met op hun afgestemde content aan te spreken. Door deze relevante ontwikkeling voor B2B zal de Showcase-pagina in 2015 vaker ingezet gaan worden dan vorig jaar.

 

#2: Mobiel wordt nog belangrijker; Google goes ‘mobile-friendly’

Het fijne aan social media is dat het altijd en overal gebruikt kan worden. Over de hele wereld hebben zo’n drie miljard mensen toegang tot internet. Hiervan hebben ruim twee miljard mensen internet op hun smartphone. 70% van al het social media verkeer wereldwijd komt vanaf mobiele apparaten. Alles wat je het komende jaar produceert (websites, applicaties of omgevingen) moet dus goed werken op mobiele apparaten. Als je werk niet goed uit de verf komt op een mobiel apparaat, is de kans klein dat de gebruiker thuis de computer aanzet om zo naar je product te kijken op een groter scherm. Zorg er dus voor dat al je producties responsive zijn.

Daarnaast heeft Google in november 2014 aangegeven een ‘mobile-friendly’ label uit te willen rollen. Concreet houdt dit in dat ze in de zoekresultaten gaan aangeven of een website geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten. Daarnaast heeft ze aangegeven dat de mobiele optimalisatie wordt meegenomen in het algoritme voor SEO. Je bent dus beter vindbaar als je voldoet aan de mobiele eisen. Genoeg redenen om hiermee aan de slag te gaan. Wil je weten of je zelf mobile friendly bent? Doe de test.

 

#3: Beter vindbaar zijn door Google+; hoger ranken dankzij SEO

De gebruikersgroep van Google+ is van 2013 tot 2014 in een jaar tijd van twee naar drie miljoen gegroeid. Dat is een enorme groei, maar als netwerk voor bedrijven in verschillende sectoren kwam Google+ nog niet echt van de grond. Nu, in 2015, lijkt hier verandering in te komen. Google heeft namelijk een troef in handen met Google+, namelijk: SEO. Artikelen die worden geplaatst op dit social media kanaal worden sneller geïndexeerd en dus sneller gevonden met de zoekmachine. En wie wil er nou niet hoger in Google komen te staan?

Het SEO-voordeel van Google+ is een goede reden om je de komende tijd eens goed in het kanaal te verdiepen. Social media is en blijft een onmisbaar middel in je marketingstrategie. Google+ kan van grote waarde zijn in je social media marketingstrategie en zorgt voor hogere posities in de Google-ranking door SEO.

 

#4: Vloggen als marketinginstrument; manage je community

Het afgelopen jaar werd gekenmerkt door influencer blogging: het inzetten van invloedrijke sleutelfiguren met een grote volgersschare om zo op een effectieve wijze een specifieke doelgroep te bereiken. Hoewel we verwachten dat deze trend zich in 2015 voort zal zetten, zal ook het vloggen (video bloggen) een grote rol spelen binnen social media marketing. Bekende vloggers vertellen op hun eigen kanalen over hun ervaringen met bepaalde producten of diensten. Op deze kanalen komen community leden met dezelfde interesses bij elkaar.

Groot voordeel van vlogging is dat community leden vaak liever een video kijken dan een tekst lezen. Ze beschouwen de videoblogger als een autoriteit en zijn sneller geneigd dingen van hem of haar aan te nemen. Gebruik dit in je voordeel door alvast op zoek te gaan naar bekende vloggers om mee samen te werken. Zo maak je slim gebruik van deze trend en start je met effectieve contentmarketing.

 

#5: De doelgroep mag het zeggen; contentmarketing op z’n best

De laatste trend is er één die al wat langer speelt, maar toch nog niet serieus genoeg wordt genomen. Het afgelopen jaar zagen we nog teveel bedrijven die niet wisten hoe ze hun social media het beste konden managen. Ze stuurden berichten de wereld in, maar luisterden te weinig naar hun doelgroep. Hierdoor sloten zender en ontvanger niet goed op elkaar aan. Gevolg: de boodschap kwam niet aan en mensen liepen weg. Het komende jaar zal luisteren naar de doelgroep nog belangrijker worden dan dat het al was.

Ga daarbij in dialoog met je online bezoeker. Zoek contact met je doelgroep door vragen te stellen en antwoorden te geven op hun vragen. Zo wakker je het gesprek aan en win je veel klantinformatie. Met deze informatie kun je content beter laten aansluiten op haar behoeften. Dit zorgt op de lange termijn voor een verschuiving van volgers naar fans/ambassadeurs. Fans zijn enthousiast over jouw product of organisatie en zullen dit daarom delen met hun eigen vrienden. Hiermee trek je nieuwe mensen naar jouw product of dienst.

Dit zijn vijf voorbeelden van trends die we komend jaar zullen zien. Wij bij Be Socialized zijn dagelijks bezig met het in kaart brengen van nieuwe trends. Hiermee zorgen wij dat we voor elke klant de meest efficiënte manieren van contentmarketing kunnen ontwikkelen en implementeren. Interesse in een van de bovenstaande mogelijkheden of behoefte aan een oriënterend gesprek om andere manieren van contentmarketing te bespreken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact