10 tips voor het plaatsen van berichten op je Facebook pagina

  • 4 min. leestijd
  • 28 maart 2011

Op het moment dat een bedrijf online is op Facebook, rijst de vraag: Hoe kan ik me verbinden met mijn fans en hoe kan ik een zinnige dialoog tot stand brengen met mijn klanten? Facebook fans willen zich alleen met ons verbinden als we zinnige content bieden en werkelijk deelnemen. En ook Edgerank, Facebook’s nieuwsfeed algoritme, dat helpt om relevante verhalen te tonen, is belangrijk. Met de inzet van Edgerank wordt in de nieuwsfeed van een gebruiker alleen de content getoond als deze populair is. Hoe populairder het verhaal van jouw bedrijf, hoe waarschijnlijker het is dat deze getoond wordt in de nieuwsfeed van Facebookgebruikers. Nieuwsfeed optimalisatie wordt net zo belangrijk als de te volgen contentstrategie.

Onderstaand een aantal tips die je moet onthouden en nalopen, elke keer als je je afvraagt: “Wat moeten we plaatsen op onze Facebook pagina vandaag?”

1. Automatiseer niet de Status Updates

Automatiseer niet je Facebook neiuwsberichten, door een koppeling te maken met je Twitter berichten. Vaak komt geautomatisseerde content niet in de nieuwsfeed van mensen terecht. Fans kunnen ook de keuze maken om bijvoorbeeld automatisch geplaatste posts niet te zien en specifiek voor Facebook gemaakt nieuws wel. Ook dragen automatisch geplaatste berichten niet bij aan engagement, het geeft het gevoel dat er alleen gezonden wordt.

Plaats niet op alle netwerken (Facebook, Twitter, YouTube, etc.) exact dezelfde content in hetzelfde format. Het is natuurlijk prettig om tijd te besparen, maar het is nog beter om te investeren in je klanten. Toon daarom respect voor je klanten door handgemaakte berichten te plaatsen. Je krijgt een veel betere verbinding en je toont dat je om ze geeft. Sommige Facebook gebruikers houden niet van Twitter en vinden het vervelend om dan geconfronteerd te worden met hashtags of andere specifieke Twitter content in hun Facebook nieuwsfeed.

2. Wees niet bang om te laten zien dat je een mens bent

Dank je klanten voor hun reacties en voor het delen van hun mening. Praat van tijd tot tijd ook over iets anders dan je producten. Wens de mensen een fijne vakantie, stel ze grappige vragen of luister naar hun persoonlijke verhaal.

En als je een fout maakt, geef dat dan ook toe. Niemand verwacht van je dat je perfect bent. Het zal je zelfs extra waardering opleveren als je een fout toegeeft in plaats van het te verbergen.

Wees niet bang voor negatieve commentaren of het feit dat mensen zouden reageren op gevoelige onderwerpen. Je zult zien dat je fans zullen deelnemen aan de conversatie en je helpen verdedigen. En door op tijd respons te geven en goede customer service te bieden, kunnen negatieve mensen omgevormd worden tot loyale fans.

3. Plaats meer foto’s en video’s

Media zoals video en foto doen het altijd goed op Facebook. Niet alleen zijn ze heel positief voor het nieuwsfeed alogaritme, maar ze vallen ook op tussen de vele tekstupdates. Veel internetgebruikers kiezen ervoor meer te kijken dan te lezen.

Facebook biedt haar gebruikers ook een klein extraatje dat je helpt om meer fans naar je pagina te trekken. Als je een video plaatst, en een niet-fan van je eigen pagina ziet het, dat verschijnt er links bovenaan op de Facebook pagina van de gebruiker een pop up met de mogelijkheid om fan te worden van jou merk.

4. Geef je klanten af en toe de kans om iets te bepalen

Wees niet bang om te crowdsourcen. Je Facebook is de ultieme plek ervoor. Je fans zullen zich gewaardeerd en gehoord voelen, maar bovendien kun je sommige van hun beslissingen en keuzen gebruiken voor je eigen content- of zelfs business strategie.

Een recent Amerikaans voorbeeld hiervan is Budweiser. Zij lieten hun fans de commercial kiezen – choose the commercial – die zou worden gedraaid tijdens de Superbowl.

5. Target je updates

Als je een wereldwijd merk bent, maak dan gebruik van targeting. Maak berichten die bedoeld zijn voor een specifieke regionale markt. We vergeten soms dat sommige informatie helemaal niet relevant is voor fans in een bepaalde regio. Maak dus specifieke boodschappen per land, taal of regio. In sommige landen kun je zelfs segmenteren tot op stadniveau.

6. Stel ook vragen en betrek je fans.

Wil je dat je fans hun mening delen over een bepaald onderwerp? Vraag het hen dan. Wil je dat je fans hun favoriete content met je delen? Vraag het ze dan.

Als je wilt dat je fans meer participeren, stel ze dan af en toe een vraag. Je zult versteld staan hoe veel er reageren. Er zijn vele voorbeelden van merken die aantonen dat berichten waarin wordt gevraagd om over te gaan tot actie veel betere repons krijgen dan de gemiddelde ‘engagement’.

7. Houd de frequentie van berichten en de timing in de gaten.

Overweldig je fans niet met posts. Begin rustig met 1 bericht per dag en afhankelijk van de omvang van het merk kun je dat opbouwen tot 2 keer per dag. Zeker als je veel nieuws hebt om te delen. Veel mensen kijken naar hun Facebook activiteit aan het eind van de dag en in het weekend. Echter, deze trend varieert en kan voor jou specifieke doelgroep anders zijn. Wees geduldig en bekijk de reponse trends van je pagina na verloop van tijd en indentificeer zo de beste frequentie en timing voor jou specifieke doelgroep.

8. Zorg voor een unieke boodschap

Het is belangrijk om te weten waarover je het hebt en hoe je je boodschap brengt. Vermakelijk, grappig, vernieuwend.

Dat betekend niet dat je niet moet experimenteren en soms ook uit je comfort zone moet treden om erachter te komen wat werkt. Vind een manier van communiceren die representatief is voor het merk en voor jouzelf.

9. Diversifieer je content

Verander je manier van berichtgeving zo nu en dan. Vaak weten mensen niet meer wat ze moeten plaatsen omdat het zo vaak moet en bovenal zo tijdrovend is. Je kunt ervoor kiezen weetjes over je eigen product te plaatsen: “weet je hoe je dit of dat moet doen? Of een kleine quiz over je eigen bedrijf, plaats recent nieuws, doe een poll, biedt relevante content van third parties, zet multimedia in of laat experts over jou segment of bedrijf aan het woord.

10. Houd de statistieken van je berichten bij

Ken je het gemiddelde van de hoeveelheid comments en Likes op je berichten? Bekijk de trends op je pagina en de feedback van je consumenten op topics/programma’s/discussies en pas je content strategie erop aan.

Hopelijk helpen deze tips je om meer te bereiken op Facebook met de nieuwe Edgerank technologie.

Heb jij nog tips? Laat het Be Socialized weten.

Source: Mashable, Ekatenna Walter

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact