Wat doen Nederlandse bedrijven met Pinterest?

  • 3 min. leestijd
  • 25 februari 2014

Sinds Pinterest in 2010 is gelanceerd, heeft het social mediaplatform een enorme groei doorgemaakt. Negen maanden na de start had Pinterest tien miljoen bezoekers (waarvan 80 procent vrouw was) en was daarmee de snelst groeiende website ooit. Op dit moment kent het platform meer dan 70 miljoen gebruikers en trekt het maandelijks zo’n 30 miljoen bezoekers. In Nederland maken ongeveer 600.000 mensen gebruik van Pinterest.

pinterest gebruiksaantallen per land

Cijfers tonen aan dat Pinterest een interessant platform is om mee te nemen in je online marketingmix. Een hoop buitenlandse bedrijven maken er dan ook al actief gebruik van (bekijk deze succesverhalen eens) en ook steeds meer Nederlandse bedrijven gaan de strijd met Pinterest aan. Kijk mee!

Ikea Nederland | 6.700 volgers | 92 pins | 13 borden
Ikea Nederland is sinds kort actief op Pinterest en doet het meteen erg goed. Met een mooie winactie kondigde de Zweedse winkelketen haar aanwezigheid aan. Je vindt er vooral mooie beelden van Ikea-huizen om inspiratie op te doen voor in je eigen huis.

HEMA | 6.164 volgers | 836 pins | 36 borden
De Hollandse HEMA pint de verschillende borden vol met hun eigen producten, maar houdt ook wekelijks een quiz onder het mom van: “Weet jij waar in Nederland deze HEMA winkel staat?”. De (vooral vrouwelijke) activiteit hierbij is nog niet heel groot, maar het idee is leuk.

Zalando | 861 volgers | 3511 pins | 36 borden
De online winkel pint er flink op los en maakt vooral gebruik van sfeervolle modebeelden. De borden van Zalando hebben de naam: “Zalando ? …” en behandelen allerlei stijlen. Zalando maakt geen gebruik van eigen beeld, maar re-pint vooral foto’s van anderen. Ook het tijdschrift Grazia (1.855 volgers) maakt gebruik van deze aanpak.

zalando nederland pinterest

Bijenkorf | 2.078 volgers | 2758 pins | 41 borden
De Bijenkorf verwijst daarentegen weer veelal naar haar eigen producten op hun pagina om zo bezoekers te interesseren voor het merk en naar hun webshop te leiden. Ook V&D (926 volgers) en de online winkels Bol.com (1.397 volgers) en Fonq.nl (547 volgers) maken gebruik van deze strategie.

KLM | 6.127 volgers | 1897 pins | 57 borden
Zoals we van KLM gewend zijn, gebruikt de luchtvaartmaatschappij ook op dit social mediakanaal mooie beelden van vliegtuigen en wolkenpartijen om de aandacht van de fans te trekken. Daarnaast pint KLM borden vol met mooie bestemmingen voor je dagelijkse dosis aan vakantie-inspiratie.

Allerhande van Albert Heijn | 8.336 volgers | 2253 pins | 63 borden
Albert Heijns Allerhande gebruikt Pinterest om de recepten uit het tijdschrift nog eens uit te lichten. De recepten zijn per categorie geordend (bv. “Wat eten we in juni?”, “De mooiste taarten” en “Crunchy!”) en bieden een hoop inspiratie aan de kokende pinner.

Ook Jumbo (712 volgers) gebruikt Pinterest op het gebied van recepten en deelt lekker maaltijden binnen verschillende categorieën.

Rijksmuseum |1.519 volgers | 766 pins | 26 borden
Het zijn niet alleen tijdschriften en retail-zaken die de klok slaan bij Pinterest. Het Rijksmuseum in Amsterdam is redelijk actief op het kanaal en pint regelmatig wat kunstzinnige pins. Ook het Stedelijk Museum heeft met 1.362 volgers een mooi bereik.

101 Woonideeën | 33.904 volgers | 2336 pins | 57 borden
Met bijna 34.000 volgers is 101 Woonideeën één van de grootste zakelijke Nederlandse accounts op Pinterest. Het grote aantal vrouwelijke gebruikers van Pinterest maakt het platform een aantrekkelijk kanaal voor het woontijdschrift. Met een inspirerende D.I.Y.-insteek pint 101 Woonideeën allerlei mooie beelden op hun account en komt daarmee hun vrouwelijke doelgroep (succesvol!) tegemoet.

pinterest 101woonideeen

Ook VTwonen doet het met 14.020 volgers erg goed. Het inspirerende woonmagazine inspireert op Pinterest vrolijk door en bereikt zo een groot deel van haar vrouwelijke doelgroep.

Inspireren en amuseren
Pinterest wordt door Nederlandse merken vooral ingezet om de fans te inspireren en amuseren met mooie beelden. Daarbij zijn het vooral vrouwelijke merken die de klok slaan op het social mediakanaal. Denk hier als merk eens over na. Past jouw merk binnen de ‘kaders’ van Pinterest en hoe kun je door middel van bijzondere afbeeldingen en foto’s de aandacht van je doelgroep trekken en van waarde voor hen zijn? Geef hier een creatieve draai aan en ga de strijd aan met Pinterest!

blogoverzicht

einde

Behoefte aan advies op maat voor jouw project?

contact