Onze klant IT&M is een aanbieder van hoogwaardige keukenapparaten in Nederland, waaronder de Novis Vita Juicer. Een mooie juicer (nieuw op de Nederlandse markt) waarmee op vier verschillende manieren smoothies en sapjes kunnen worden gemaakt. IT&M is de enige distributeur van het apparaat in Nederland. Omdat nog weinig mensen van het bestaan van de Vita Juicer afweten, wil onze klant bekendheid genereren rondom het product. Wij zijn op zoek gegaan naar de meest effectieve manier voor IT&M om onder een specifieke doelgroep aandacht te creëren rondom het product.
Influencer marketing als merkactivatie
Voor onze klant IT&M hebben we een creatieve influencer marketingcampagne ontwikkeld om de Novis Vita Juicer onder de aandacht te brengen van Nederlandse kookliefhebbers, juice lovers en iedereen die bewust bezig is met eten of een gezonde lifestyle. Door samen te werken met grote, invloedrijke bloggers in de food & lifestyle-branche is in één klap een groot bereik gegenereerd onder deze specifieke doelgroep.
De bloggers is gevraagd een artikel te schrijven over het apparaat waarin zij, geheel in hun eigen schrijfstijl, de juicer uitlichten en een eigen recept delen van een sap of smoothie die zij met de Vita Juicer hebben gemaakt. Vervolgens werd in het artikel de lezer opgeroepen om deel te nemen aan de Instagram- en Twitter-winactie. Door een foto van de sap of smoothie die hij graag drinkt te delen op Instagram of Twitter met de hashtag #vitamintwister en mention @VitaJuicerNL, maakt de lezer zelf ook kans op één van de twee Novis Vita Juicers.
Domino-effect
Door bloggers een artikel te laten schrijven over een product of merk, komen alleen hun lezers ermee in aanraking. Door hier echter een leuke actie op social media aan te koppelen, gaat het bereik veel verder dan dat. Als een lezer deelneemt aan de actie en een foto op zijn social mediakanalen deelt, komen ook zijn volgers hiermee in aanraking en worden ook zij nieuwsgierig. Op deze manier worden niet alleen de vaste lezers van de blogs bereikt, maar wordt er ook een bereik gegenereerd onder de indirecte volgersschare.
De kracht van influencers
Influencer marketing is anno 2014 een vorm van online marketing die niet meer weg te denken is uit het digitale landschap. Bloggers worden gezien als betrouwbare personen die een eerlijke mening geven over producten en merken. De lezers voelen zich echt verbonden met de blogger, zien hem of haar als een soort vriend(in) en zijn vaak trouwe, terugkerende bezoekers van de blog. De invloed die bloggers hebben op hun volgers is daardoor groot. Influencer marketing is een stukje mond-op-mond-reclame in een digitaal jasje!
Zoals Esther Settels in een blog van Frankwatching mooi verwoordde:
“Persoonlijke blogs zijn krachtig: lezers voelen zich verbonden met de blogger en willen daarom geen enkele update missen.”
Specifieke doelgroep
Het grote voordeel van influencer marketing is dat er effectief een specifieke doelgroep kan worden bereikt. Bezoekers van een blog hebben vaak affiniteit met het onderwerp waarover de blogger schrijft en zijn geïnteresseerd in nieuwtjes rondom dat bepaalde thema. Via blogs over tuinieren kom je in contact met mensen die graag in de tuin bezig zijn, middels techblogs bereik je mensen die geïnteresseerd zijn in technologienieuwtjes en via kookblogs kan je op een effectieve manier veel kookliefhebbers bereiken die ongetwijfeld graag een product als de Novis Vita Juicer op hun aanrecht zien staan.
Effectieve vorm van online marketing
Doordat bloggers over het algemeen worden gezien als een betrouwbare bron van informatie en via blogs een specifieke doelgroep kan worden bereikt, is influencer marketing (ook wel blog-marketing of bloggeting genoemd) een effectief online middel om jouw merk of product online te activeren. Influencer marketing kan worden ingezet als alleenstaande campagne, maar ook als aanvulling op de huidige online marketingactiviteiten. Geïnteresseerd in de mogelijkheden van influencer marketing voor jouw merk of product? Neem vrijblijvend contact met ons op.
einde